News -

Internetfonden + FundedByMe = ❤

FundedByMe och Internetfonden inleder viktigt samarbete för att stötta och stärka teknik- och Internetrelaterade projekt via crowdfunding.

Begreppet crowdfunding slog igenom stort globalt år 2010. Att man nu kan presentera sin idé på Internet bidrar till att man snabbt får respons och feedback från en dedikerad publik som kan indikera ifall idén är bärande eller inte. Om idén tas väl emot tenderar den bli viral och pengar samlas in till att ta ett viktigt första steg. Under 2011 fyrdubblades marknaden (USA) från ca 32 miljoner $ till över 123 miljoner $. (Läs mer här Forbes: http://onforb.es/H8moe6)

I mars 2011 lanserades svenska crowdfunding sidan FundedByMe http://www.fundedbyme.se som snabbt nått över 1,1 miljoner SEK och visar att fenomenet kan appliceras även i Sverige. Strategin för FundedByMe har varit att vara en stark partner åt statliga och privata aktörer vars syfte och roll är att stärka kreativitet och entreprenörskap.

Vi är stolta att introducera ett väldigt viktigt samarbete med Internetfonden som satsar stora resurser och pengar för att stärka projekt som är teknik- eller internetrelaterade. Om kriterierna och ett projekt uppfyller minst 50% via crowden kan Internetfonden matcha upp till 100% och därmed garantera projektets framgång. Samarbetet är en viktig led i det långsiktiga arbete med att förbättra tidig finansieringsmodeller och förbättra samt stärka det entreprenöriella klimatet i Sverige.

Läs mer här: http://fondenbloggen.iis.se/konceptet/

Följande kriterier måste uppfyllas:

1. Sökt belopp får inte överstiga 200 000 SEK exklusive crowdfunding inklusive MOMS (totalt projektbelopp 400 000 SEK)

2. Resultat skall kunna avrapporteras inom ett år.

3. Projektet skall bidra till utveckling av internet-infrastrukturen eller användningen av Internet

4. Resultatet ska vara innovativt eller ha nyhetsvärde

5. Sökande skall ha svenskt organisationsnummer eller personnummer.

• Economy

• arno smit