Carin Wester slår rekord i crowdfunding på FundedByMe

På mindre än 7 timmar nådde Carin Wester den första miljonen i sin crowd-funding kampanj och har därmed slagit rekord i snabbaste miljonen för ett klädmärke i Europa. ”Vi är positivt överraskade och hoppfullt nyfikna inför den kommande perioden”, säger VD på Global Retail Anton Granlund som är majoritetsägare i Carin Wester.

Det svenska varumärket Carin Wester, känt för sina unika passformer och siluetter kombinerat med exklusiva materialval är nu redo för nästa steg i resan mot att bli nästa stora internationella framgångssaga inom mode.

För att denna tillväxt ska kunna bli verklighet söker bolaget nu nytt kapital. Men man väljer inte att gå den traditionella vägen via större investerare utan söker istället finansiering via s.k. crowd funding en kapitalanskaffningsform som blir mer och mer vanlig och ger möjlighet för flera mindre investeringar och som lämpar sig väl för företag som redan har en färdig konsumentprodukt, något som vem som helst kan relatera till, se och känna på. ”Vi vill få med människor som älskar varumärket, våra befintliga och nya kunder, som är bra ambassadörer och vill göra denna resa med oss” säger Carin Wester själv. Företaget tror att detta är framtidens sätt att söka investeringar och att fler kommer följa deras exempel.

Efter att under 10 år ha vunnit åtskilliga prestigefulla priser på sin hemmamarknad, och fått stort erkännande för sin design gick Global Retail in som management i bolaget för snart ett år sedan med syftet att även skapa tillväxt och lönsamhet i företaget. Under detta år har bland annat organisationen optimerats, försäljning- och service-fokuset ökat, produkten anpassats för att nå en bredare marknad och kostnader setts över. ”Nu ser vi att vi vänt företaget och står redo för nästa steg i resan till att göra Carin Wester mer tillgänglig för en större marknad. Den nuvarande införsäljningen ser ut att bli en stor framgång med en ökning på minst 200 % mot budget och föregående år vilket är ett bevis på att de förändringar vi drivit igenom ger effekt.” fortsätter Anton Granlund.

Inom kort öppnar man egna butiker samt har satt tydliga expansionsmål på befintliga marknader, där Tyskland, Japan, Bennelux och övriga skandinaviska länder är prioriterade. Planerna långsiktigt är stora med en förväntad omsättning på 250 miljoner kronor inom 10 år.

Kampanjen lanserades igår på fundedbyme.com och vi vill att så många som möjligt förstår vilken möjlighet detta är att dels kunna tjäna pengar men framförallt vara med och skapa historia när nästa stora internationella modemärke banar ny väg. ”För vem hade inte velat vara med när Acne satte fart”, säger Anton Granlund.

Anton Granlund

anton.granlund@globalretail.se

• Art, Culture, Entertainment

• carin wester
  • det svenska mode undret
  • the swedish fashion wonder
  • rekord
  • record
  • funding
  • startup
  • investerare
  • affärsängel
  • anton granlund
  • daniel daboczy
  • mode
  • finansiera klädmärke
  • klädmärke
  • cool
  • reward-based crowdfunding
  • reward-based crowdfunding europe
  • equity crowdfunding asia
  • reward-based crowdfunding asia

FundedByMe is the fastest-growing crowd financing platform, connecting investors and entrepreneurs – be it through reward-based crowdfunding or with equity offers. Founded in April 2011 in Sweden, FundedByMe today operates with additional offices in Finland, Denmark, Norway, Spain, Italy, Germany and Singapore.