Finansinspektionen ger klartecken åt FundedByMe's lånecrowdfunding

Nordens största crowdfunding portal FundedByMe.com lanserade under 2015 en ny produkt inom sk P2B lending (Peer to Business) där individer lånar ut pengar till företag. Under en första testfas finansierades två bolag och under hösten stängdes en mycket framgångsrik crowdlending runda där 63 individer lånade ut totalt 1Msek till ett bolag som tillverkar innovativa rullstolar baserade på Segway teknik.

Så här skriver Finansinspektionen till FundedByMe.

"Mot bakgrund av det material Finansinspektionen har tagit emot, i förfrågan, bedömer Finansinspektionen att FundedByMe Crowdfunding Sweden Aktiebolag inte behöver vidta några åtgärder med anledning av lagen(2004:299) om inlåningsverksamhet."

Så fungerar låne-baserad crowdfunding:

• Endast registrerade aktiebolag som har varit verksamma mer än 18 månader och har en omsättning på minst 150 000 SEK kan ansöka om lån hos FundedByMe.
  • Företagens finansiella ställning och information verifieras av Upplysningscentralen (UC) och Bisnode. En riskbedömning tas fram som visar den potentiella risken för den aktuella investeringen.
  • Utlånare verifierar sin identitet genom att ladda upp id-handlingar.
  • Räntan på lånet bestäms av FundedByMe och blir mellan 6,25- 13,33%.
  • Minsta utlåningsbelopp är 50 EUR.
  • En låg avgift på lånet med hänsyn till framgång.

FundedByMe är den största Nordiska plattformen som kan erbjuda entreprenörer ett internationellt nätverk av potentiella investerare, något som är nytt för den nordiska marknaden. Därtill har du asiatiska investerare som söker investeringsmöjligheter i Europa som idag har begränsade möjligheter utanför regionen. En fördjupad artikel i detta ämne från Forbes Magizine nätupplaga 17 februari, 2015

"Vårt mål med FundedByMe är att sammankoppla investerare från hela världen med företag. Vi är en onlineplattform med låga omkostnader och kan på så vis erbjuda bra ränta för båda låntagare och investerare", säger Daniel Daboczy, VD och medgrundare av FundedByMe.

Svårt med finansering för små och medelstora företag

"Vi har en god dialog med våra entreprenörer och det är uppenbart att bankerna har stora utmaningar med att erbjuda lån till företag. Crowdfunding ger så mycket mer än traditionella instrument inom den finansiella sektorn: det erbjuder bättre marknadsföring, ökad varumärkeskännedom samt möjligheten att nå till en målgrupp som mycket väl kan bli potentiella kunder både i och utanför Sverige. Men det är oroande hur traditionell och bakåtsträvande tongångar som finns inom den traditionella finanssektorn", säger Pontus Frohde, vice vd FundedByMe.

Dessa tongångar finns även bortom Sveriges gränser och uppmärksammade av ‘The Economist’ (Jan 31st 2015) bankerna hellre lånar ut pengar till husköp än till företag och belyser en problemtatik som kan dateras tillbaka till 70-talet.

Läs även: “Financial Review” (22nd January 2015), spår att marknaden för sociala lån kommer att vara över 50 miljarder USA inom 10 år.

• p2p
  • p2b
  • crowdlending
  • låna pengar
  • småföretagarlån

FundedByMe is one of the only full-service crowdfunding platforms, offering capital through equity, loan and reward based crowdfunding. We have successfully funded some 500 companies from 25 countries. Our user base is a rapidly expanding network of more than 53 000 investors from over 74 countries around the world. We have local presence in countries around Europe and in Singapore, with headquarters in Sweden.

For more information, visit www.fundedbyme.com.