Gräsrotsfinansiering möjliggör drömfilmsprojekt

7 dagar är en vacker och ärlig film som på ett kärleksfullt sätt skildrar Sveriges kanske mest exotiska evenemang, Medeltidsveckan i Visby.

- Vi behöver nu stöd för att slutföra filmen. Ju mer pengar som kommer in, desto mer tid kan vi ägna åt att förbättra slutprodukten.

Denna insamling är en del av en större budget för filmen som också söker stöd från annat håll. Tanken med filmen är att skildra varför tusentals människor anser att v.32, Medeltidsveckan, är den mest heliga veckan i kalendern varje år.

Exempel på tidigare filmer som finansierats via crowdfunding är filmen Us med Gustaf Skarsgård i huvudrollen, samt den nyligen Oscarsvinnande filmen Inocente.

Crowdfunding (gräsrotsfinansiering) är ett sätt att bjuda in allmänheten till realiseringen och finansieringen av intressanta projekt, genom att väcka engagemang hos allmänheten och göra dem delaktiga. Dessutom får man som stödjare ofta någonting exklusivt tillbaka, så som en inbjudan till en premiärvisning eller ett signerat exemplar av en kommande skiva. Vad belöningen utgörs av är helt upp till projektägaren och avgörs såklart utav projektet karaktär.

Pengarna man får när man crowdfundar är dessutom enbart en positiv sidoeffekt för många projektägare. Det största värdet för projektägaren är alla de nya ambassadörer som kommer med längs vägen, och som kommer att komma med goda råd och bidra med sin kunskap, kontakter, nätverk, marknadsföring etc.

Utvecklingen i samhället går generellt sett från att enbart vara slutkonsument till att istället vara deltagare. För många är det viktigt att som konsument få vara med och påverka, och kan man i ett tidigt skede med en liten summa pengar få den möjligheten så tar man den gärna. Som filmälskare kan man via crowdfunding på förhand tala om vilka filmer man vill ska spelas in, istället för att vara hänvisad till det redan befintliga utbudet på biograferna.

Filmprojektet som nu kommer att resultera i filmen 7 dagar har drivits i åratal av en genuin vilja att bevara den unika upplevelse som Medeltidsveckan, ett Sveriges största och äldsta kulturarrangemang bjuder på.

Syftet är att sammanställa ett omfattande filmmaterial som är samlat under många år. I projektet ingår, sammanställningen av ca 80 timmar filmat material från 6 olika år i spannet 1996-2013, komposition av originalmusik, ljuddesign och produktion inför en stor biovisning utomhus i domkyrkoparken i Visby under medeltidsveckans 30-års firande 2013.

Vid frågor kontaka,
Cathrine Åsklint
cat@fundedbyme.com

• Cinema, Film, Photo

• gräsrotsfinansiering
  • kapitelfilm
  • medeltidsveckan
  • visby
  • 7 dagar
  • film

FundedByMe är Sveriges första och främsta crowdfunding plattform, nu både med equity crowdfunding och klassisk crowdfunding.