Svensk crowdfundingsida genomför ännu ett internationellt framgångsrikt projekt

FundedByMe har nyligen passerat milstolpen 700.000:- från mer än 2230 personer i 165 projekt och får stor uppmärksamhet i Sverige för "Rädda Hugo" kampanjen som nått 300% på 10 dagar.

Men vi är även stolta att lyfta andra framgångshistorier såsom ett projekt från Kalifornien USA, som har valt FundedByMe.com över de amerikanska motsvarigheterna och lyckas över förväntan på rekordtid.

Projektet drivet av David Caldwell syftar till att samla in pengar, stöd och användare för utveckling av en server. Efter 3 dagar hade den nått 100% och FundedByMe lyfts nu i bloggar som flexibel, effektiv och även tillhandahåller hög personlig service. Insamlingen blev en succé och målet nåddes på bara några få dagar, mycket tack vara projektskaparens stora kontaktnät och positionering i området men även tack vare den ökande globala trafiken på FundedByMe.

Läs mera här: http://fundedbyme.com/projects/2011/10/emacsformacosxcom-needs-a-new-build-server

Projektskaparen skriver bl. a. i sin blogg hur överväldigande han upplevde det enorma stöd han fick från bidragsgivare, både från människor han känner och fullständiga främlingar. "I recently used Funded By Me to help raise some money for a new build server for Emacs for Mac OS X . com. I set it up and then decided to start publicizing it on a Friday and by the end of the following Monday all the money had been raised! I was blown away by people’s generosity—I hadn’t people to donate so much so quickly."

Läs gärna hela bloggen http://porkrind.org/missives/emacs-for-os-x-com-gets-a-new-mac-mini/

Ett annat intressant projekt är "Flippin´ burgers", där Jon Widengren ska öppna ett hamburgerhak i Stockholm. Han har finansiering till allt som behövs till en restaurangöppning, men inga givna besökare, såhär långt innan lansering. Så det han gjorde var att crowdfunda besökare och erbjöd sina stödjare ett presentkort 2-för-1 på valfri burgarmeny. 178 personer hjälpte honom, så nu har han minst 350 personer till själva öppningen, dessutom en massa ambassadörer.

Men det bästa av allt var snacket som gick på våra medier, vem kan motstå att köpa en digital hamburgare från en restaurang som inte finns?

Vi ser att crowdfunding kan vara ett sätt för fler i databranschen, startups, apputvecklare, entreprenörer att hitta nya sätt att nå ut till potentiella kunder samt generera tidiga inkomster. Det är också ett enkelt och snabbt sätt att testa sin idé kring ett koncept och få reaktioner. Många som crowdfundat upplever ofta pengarna som en positiv bieffekt. Den riktiga vinsten ligger i att nå ut med sin idé och få kontakt med investerare, återförsäljare, få direkt feedback på koncept och oändligt mycket tips och trix på vägen.

Läs mer på http://www.fundedbyme.com

Kontakt: Daniel Daboczy - 0736 26 9985

Fundedbyme.com är en svensk webbtjänst för crowdfunding där användare kan presentera sina projekt och besökare välja vilka projekt de vill hjälpa till att finansiera. Alla älskar känslan av att vara delaktiga i något vi tror på: ett syfte, ett projekt eller förverkligandet av en dröm. Fans vill hjälpa sina idoler, andra bär på drömmen om att själva vara med och skapa något utöver det vanliga. Sidan döptes till Funded By Me eftersom alla vill vara del av något större.

Funded By Me lanserades våren 2011 av Daniel Daboczy, Arno Smit och Eric Weber från webbyrån Dabber.

Syftet  är att förändra sättet man söker finansiering, sättet man backar upp idéer eller projekt man gillar men även för att fylla utrymmet för de människor och organisationer som vill bli mera inblandade, engagerade och inte enbart konsumera.

För pressbild vänligen klicka här: http://www.dabber.tv/pressbild.jpg

• Web services

• crowd sourcing