Funka för livet anordnar Sports Camp

Funka för livet vill att alla oavsett funktionsnedsättning ska ha möjlighet att testa på roliga sporter och aktiviteter! Därför arrangerar de nu Sports Camp på flera orter i landet. Den första går av stapeln i Växjö i mars 2016.

Tillsammans med ett flertal föreningar och organisationer arrangerar Funka för livet sitt första Sports Camp i GBJ Bygg Arena i Växjö den 12-13 mars nästa år. Det är med hjälp av bland andra Niklas Almers, elitidrottare inom friidrott, Team Sweden, landslaget i rullstolshandboll, BTK Frej, Alla kan - idrott för alla, Växjö HIF och Växjö GK som deltagarna på lägret får testa på allt från basket och goal ball till handboll och friidrott.

"Syftet med att arrangera ett Sports Camp är att ge alla som lever med någon form av funktionsnedsättning chansen att idrotta och träffa vänner. Vi vet av erfarenhet att utbudet av aktiviteter för den som har någon funktionsnedsättning är begränsat, och det vill vi göra något åt", säger Victor Gröön, projektledare för Funka för livet Sports Camp.

Att arrangera Sports Camp är bara en del av utbudet Funka för livet erbjuder. Företaget startade med att arrangera en mässa och mötesplats för funktionsnedsatta i Växjö 2012. Det blev efter hand tydligt att behovet av aktiviteter och evenemang för den här målgruppen är stort, vilket ledde till starten av Funka för livet Sports Camp. Utöver lägret i Växjö kommer Sports Camp anordnas även i Ängelholm och Sölvesborg/Valjeviken under 2016.

Förutom att arrangera mässor och Sports Camp anordnar Funka för livet utbildningar för yrkesverksamma inom området funktionsnedsättning, de har en aktivitetsvagn utrustad med lek- och äventyrsredskap till uthyrning för kommuner och organisationer samt en nyligen uppstartad idrottsförening, Funka för livet IF.

• Sports Camp
  • idrott