Minimässturné om funktionsnedsättning med tema bilanpassning

Hur gör man för att få en bil anpassad utifrån sin funktionsnedsättning? Hur ansöker man om anpassningsbidrag? Vilka regler är det som gäller för att ansöka om personlig assistans nuförtiden? Dessa frågor och mycket mer besvaras när Funka för livet genomför sin minimässturné under denna och nästa vecka.

Minimässturnén handlar om funktionsnedsättning med tema bilanpassning. Första stoppet på turnén blir i Älmhult idag, sedan bär det av till Ljungby imorgon och därefter Växjö på torsdag. Nästa vecka bär det av till Tranås på tisdag den 19/9 därefter Nässjö den 20/9 för att avslutas i Jönköping den 21/9.Minimässan sker i Atteviks lokaler i respektive stad och den är kostnadsfri att besöka. Klockan 15.00 öppnar mässan och förutom att ta del av ett tiotal utställares tjänster och produkter kan besökarna lyssna på föreläsningar om bilanpassning samt om LSS och assistansersättningen.

Maria Johansson, presskontakt på Funka för livet säger "Det här är en ny satsning för oss. Vi har arrangerat större mässor sedan 2012 men på minimässturnén vill vi fokusera lite extra på just funktions-nedsättning och bilanpassning. Anpassningsbidraget, precis som assistansersättningen, har fått nya regler och det är många som får avslag på sina ansökningar. Därför tycker vi att det är viktigt att informationen kommer ut till alla om vad det är som gäller och hur man kan göra sin ansökan på bästa sätt”.

Föreläser om bilanpassning gör Lars-Åke Johansson, tidigare ägare till Bilinredarna, som har över 30 års erfarenhet inom branschen. Han är även grundare till Funka för livet och en eldsjäl inom funktionsnedsättningsfrågor. Erik Wahlgren från Humana Personlig Assistans är en uppskattad föreläsare av både kommuner, företag och föreningar när det gäller LSS-frågor. Hans föreläsning redovisar objektivt om vilka lagar och regler som gäller inom LSS och personlig assistans.

Denna veckan är det dessa tre städer i Kronoberg som gästas av minimässan. Nästa vecka blir det stopp i Tranås, Nässjö och Jönköping. Faller turnén väl ut kan det bli upp emot 40 stopp över hela landet nästa år.

Mer information finns på www.funkaforlivet.se/miniturne

• Jönköping

Funka för livet arrangerar mötesplatser och andra evenemang med inriktning på funktionsnedsättning.

Sedan 2012 har Funka för livet anordnat mötesplatser i Växjö tre gånger och en gång vardera i Karlskrona, Halmstad, Kristianstad och Kalmar. På mötesplatserna blandas utställare inom området tillsammans med intressanta föreläsningar och aktiviteter för allmänheten samt seminarier enbart för professionen. Mötesplatserna vänder sig till personer med funktionsnedsättning, anhöriga, seniorer samt yrkesverksamma inom området.

Utöver detta arrangerar Funka för livet även minimässor med inriktning bilanpassning tillsammans med Atteviks, rikskonvent om tillgänglighet samt förmedlar föreläsare inom ämnet funktionsnedsättning. Läs gärna mer på funkaforlivet.se