Halmstad antar Funktionshinderbanans utmaning att praktisera på LSS-boende

Halmstad är en av femton kommuner som antagit en utmaning från Funktionshinderbanan om att skicka ansvarig politiker på praktik på ett LSS-boende.

För andra året cyklar Funktionshinderbanan 80 mil för fler och bättre LSS-hem för personer med särskilda behov. I år utmanar initiativtagaren Robin Berkhuizen landets LSS-ansvariga kommunpolitiker att göra praktik på ett LSS-boende.

Halmstad kommer skicka Ella Kardemark (KD), ordförande i Socialnämnden på praktik på ett av kommunens LSS-gruppboenden under juni månad.

- Jag har valt att anta utmaningen och jag vill uppmuntra förtroendevalda i andra kommuner att göra detsamma. Jag hoppas på att fånga upp goda idéer under praktiken för att politiken sen ska kunna bidra med kloka utvecklingsbeslut, säger Ella Kardemark (KD)

Ella kommer även dela med sig av sina lärdomar i Funktionshinderbanans sociala medier efter avslutad praktik. Sammanlagt har ca 30 politiker i femton kommuner har antagit utmaningen, att göra praktik på ett LSS-boende.

FUB i Halmstad

Cecilia Kristensen är ordförande i FUB i Halmstad-Hylte som arbetar för personer med utvecklingsstörning.

- Vi i FUB Halmstad-Hylte är glada att Ella Kardemark antagit denna utmaning! En utmaning vi hoppas fler politiker antar! Vi tror att ju mer direkt erfarenhet av situationen för våra medlemmar med funktionsnedsättningar som politiker har, desto bättre beslut kan de fatta, säger Cecilia Kristensen

Inspiration från Botkyrka

Idén till utmaningen kommer från andra kommuner som skickat sina politiker på praktik för att skapa bättre förståelse för den verklighet de beslutar om. Botkyrka kommun som blev LSS kommun 2016 är ett exempel på detta. Initiativtagaren till Funktionshinderbanan Robin Berkhuizen har även tidigare i år genomfört en veckas praktik på ett LSS-boende i Skåne.

Om Funktionshinderbanan

För andra året i rad cyklar initiativtagaren Robin Berkhuizen 80 mil för fler och bättre LSS-hem. Cykelturen avgår från Stortorget i Gävle den 10 september och avslutas 29 september i Göteborg. Längst vägen intervjuas personer som tycker, tänker och bestämmer i frågan om fler och bättre LSS-bostäder för personer med särskilda behov. Intervjuerna blir till 10 videoavsnitt som kan ses i sociala medier. Se förra årets avsnitt här.