Almedalen: Vägen till arbete för personer med funktionsnedsättning

Blir det några jobb? Finns några konkreta löften inför valet 2014? För tredje året i rad samlas politiker, arbetsmarknadens parter, handikapporganisationer och myndigheter för debatt om arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Handikappförbundens ordförande Ingrid Burman medverkar i tidningen Föräldrakrafts paneldebatt.

En grupp i samhället har det extra tufft på arbetsmarknaden, oavsett konjunkturläge och i vilken bransch de verkar. Det är människor vars arbetsförmåga påverkas av funktionsnedsättningar. Statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar att bara 44 procent av dem är i arbete, det vill säga är anställda, egenföretagare eller föräldralediga. För kvinnorna är situationen ännu sämre: av dem har bara 39 procent ett jobb.
- Att personer med funktionsnedsättningar som har en nedsatt arbetsförmåga har svårt att få jobb är inget nytt, men det som hänt de senaste åren är att sysselsättningsgraden har sjunkit brant från en redan låg nivå, säger Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden. Hon medverkar i tidningen Föräldrakrafts paneldebatt i Almedalen på tisdagen den 2 juli tillsammans med följande:

Cristina Husmark Pehrsson, Utredare. Elisabeth Sandlund, Moderator. Lena Hallengren, S. Li Jansson/Kenneth Bengtsson, Svenskt Näringsliv. Ingela Gardner Sundström, SKL. Therese Karlberg, Försäkringskassan. Henrietta Stein, Arbetsförmedlingen. Annika Strandhäll, Ordförande, Vision. Gustav Nilsson, M arbetsmarknadsutskottet. Mikael Klein, Handikappförbunden.

För kommentarer om hur Handikappförbunden ser på jobbfrågan, var god kontakta: Ingrid Burman, ordförande, telefon 070 - 34 39 587.

Handikappförbunden är en samarbetsorganisation för 38 svenska funktionshinderförbund, som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så att det blir tillgängligt för alla.