Handikappförbunden kommenterar: ”Rättssäkerheten hotas i otillgängliga domstolar”

Domstolarna har stora brister vad gäller tillgänglighet för människor med funktionsnedsättning. Det visar en ny undersökning gjord av Myndigheten för delaktighet. Nu måste landets domstolar säkra att både information och lokaler blir tillgängliga, säger Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden.

Sedan tretton år finns en förordning som innebär att det ska vara möjligt för alla, oavsett funktionsförmåga, att både arbeta på en myndighet och att besöka den. Myndigheterna ska bland annat se till att det finns utrustning som gör det möjligt att kommunicera med personer med hörselskada, erbjuda information på lättläst svenska och i punktskrift samt göra det möjligt för personer med rörelsehinder att ta sig ut ur en byggnad och sätta sig i säkerhet vid brand eller annan nödsituation.

Men enligt en ny enkätundersökning gjord av Myndigheten för delaktighet uppfyller ingen av landets domstolar myndighetens krav på grundläggande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Tjugo av 69 domstolar når inte upp till hälften av de 13 kriterier som är kravet.

- Det är upprörande att domstolarna inte tar tillgängligheten på allvar. Personer med funktionsnedsättning måste också kunna tillgodogöra sig rättsväsendets information och kunna kommunicera utifrån sina förutsättningar. Det handlar helt enkelt om rättssäkerhet, säger Ingrid Burman.

För ytterligare kommentarer, var god kontakta:

Ingrid Burman, ordförande, Handikappförbunden, 070 - 343 95 87

För mer information, se Öppna Jämförelser:

• mänskliga rättigheter
  • universell utformning
  • funktionsnedsättning

Handikappförbunden är en samarbetsorganisation för 37 svenska funktionshinderförbund, som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så att det blir tillgängligt för alla.

Handikappförbundens intressepolitiska arbete grundar sig på genomförandet av mänskliga rättigheter. Utgångspunkter är framför allt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och Barnkonventionen.