Journalister mycket nöjda med Handikappförbundens Samarbetsorgan

Satsningen har gett resultat:

Journalister är mycket nöjda med Handikappförbundens Samarbetsorgan

Aalund har för andra året i rad publicerat sin kommunikationsanalys ”PR Barometern Samhälle”. Genom intervjuer med ett stort antal journalister på nationella och regionala medier utvärderas synen på intresseorganisationer och institutioner.

Handikappförbunden har en klar och tydlig positiv image enligt journalisterna. Informationen från Handikappförbunden är mycket trovärdig. Handikappförbunden är också bäst av alla utvärderade organisationer på parametern ”är en tillgänglig och öppen organisation”.

Då tillgänglighet och öppenhet är A och O i arbetet med media bör Handikappförbunden ses som ett föredöme, enligt journalisternas genomsnitt.

Journalisterna som har intervjuats är mycket nöjda med Handikappförbundens arbete gentemot media. Det säger att det är tydligt att det skett något under perioden 2008 till 2009 i Handikappförbundens arbete med media. Alla parametrar utom en har mer eller mindre markant förbättrats till 2009.

– Det känns bra att få ett kvitto på att våra satsningar på att arbeta öppet och professionellt mot massmedia har gett resultat, säger Handikappförbundens generalsekreterare Örjan Brinkman.

– Inför årets valrörelse kan vi med stor trovärdighet beskriva de samhällsproblem som personer med funktionsnedsättning möter i sin vardag. Var femte väljare har en funktionsnedsättning, och de behöver synliggöras.

Källa: Aalunds www.aalund.com

Presskontakt Handikappförbunden: Janna Olzon

Kort om analysen

222 inrikesjournalister från både nationella och regionala medier i Sverige har deltagit i Aalunds kommunikationsanalys PR-barometer Samhälle. Journalisterna utvärderar sina kontakter till och uppfattning om fyra till fem offentliga organisationer/verksamheter som de har undersökt eller arbetat med inom det senaste året.

Intervjuerna genomfördes 17 september-17 november 2009. Det är andra året i rad som analysen har blivit genomförd i Sverige, i allt har 39 organisationer blivit utvärderade inom teman ”Belåtenhet (Kommunikation/press avdelningen)”, ”Image av organisationen” och ”Image av högsta ledningen”.