Kommentar: "Skamligt att kommunerna betalar för att undergräva LSS-reformen"

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 10:57 CET

TV4:s program Kalla fakta redovisade igår i inslaget "Avslag till varje pris" att ett stort antal kommuner betalar konsulter för att lära handläggare hur man argumenterar mot och ger avslag på ansökningar om stödinsatser enligt LSS.
Handikappförbunden, som representerar 38 funktionshinderförbund, är mycket kritisk till kommunernas agerande.

- Det är skamligt att kommunerna betalar dyrt för att undergräva en reform som ska säkra medborgerliga rättigheter för människor med funktionsnedsättning. Det är också häpnadsväckande att man raljerar över de här rättigheterna och över de personer som har rätt till samhällets stöd, säger Ingrid Burman, ordförande.

Hon påpekar att funktionshinderrörelsen förväntar sig att kommunerna ändrar sitt förhållningssätt och respekterar lagens intentioner, men också att lagstiftaren tar initiativ till att säkra intentionerna bakom lagen.

- Det krävs ett snabbt agerande så att den här typen av inskränkningar av lagen stoppas, säger Ingrid Burman.

Pelle Kölhed, vice ordförande för Handikappförbunden, ifrågasätter hur upphandlingen av utbildningar går till;

- Det är graverande att Sveriges kommuner inte drar sig för att anlita konsulter som ljuger och förvränger lagens innehåll, säger han.

Kontakt: Ingrid Burman, ordförande, Handikappförbunden, 070-343 95 87

Pelle Kölhed, vice ordförande, Handikappförbunden, 070 – 51 80 497

Handikappförbunden är en samarbetsorganisation för 38 svenska funktionshinderförbund, som tillsammans representerar cirka 400 000 människor. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så att det blir tillgängligt för alla.

Företaget som visas i Kalla Fakta används en hel del av Kommunförbundet här i Skåne.

- Lena Landin - 2013-11-12 08:24 CET

Stort tack för att ni lyfter detta! Det berör så många, både personer med funktionsnedsättning, deras anhöriga och familjer.
    Maritha Sedvallson
    Astma- och Allergiförbundet, ordförande