Unik designutmaning: 24 h challenge Mittuniversitetet 10 november

Torsdag 10 november är det dags för Design för Alla-testet 24 h challenge på Mittuniversitetet, Sundsvall. Under ett dygn ska fem designlag jobba fram en innovativ och modern lösning på ett hemligt uppdrag.

Samtliga lag får uppgifter från en uppdragsgivare som avslöjas vid starten av 24 h challenge. Uppgiften kan gälla en befintlig produkt, tjänst eller miljö som uppdragsgivaren önskar göra mer hanterlig och intuitiv.

Utmaningen är att arbeta utifrån den helt nya designmetoden Design för Alla-testet. Det innebär bland annat att lagen kommer att ha tillgång till en testpanel bestående av personer med funktionsnedsättning som agerar experter i utvecklingsarbetet. I direkt anknytning till 24 h challenge hålls ett introduktionsseminarium i Design för Alla-testet av Lena Lorentzen, professor i Industriell design.

– Att öka uppmärksamheten och kunskapen om lätthanterlig och snygg design som passar flera målgrupper ser jag som både viktigt och faktiskt alldeles nödvändigt. 10 november är World Usability Day. En passande dag för en design-challenge där maximal hanterbarhet och intuitiva lösningar premieras, säger Lena Lorentzen.

Lagen består vardera av en etablerad designer samt fyra designstudenter från Mittuniversitetet. Medverkande designer kommer från Myra Design, IDAG Design Studio, Struktur Design och LundbergDesign. Det vinnande laget utses av en designjury.

Fakta
Introduktionsseminariet Design för Alla-testet hålls kl 10-12 10 november. 24 h challenge startar kl 13. 24 h challenge är ett samarbete mellan Handikappförbunden, Unicum Nordiskt Design för Alla Center, Design Västernorrland, Stiftelsen Svensk Industridesign och Mittuniversitetet.

För ytterligare information, kontakta:
Pia-Lena Krischél, projektledare Handikappförbunden
Tel: 08-546 404 47, 0709-49 08 04

pia-lena.krischel@hso.se
www.designforallatestet.se

Handikappförbunden är en samlande aktör som på bred bas representerar människor med funktionsnedsättning. Vi består av rikstäckande funktionshindersorganisationer med sammanlagt en halv miljon medlemmar. Våra medlemsförbund är bärare av den mest angelägna kunskapen – den egna erfarenheten. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så det blir tillgängligt för alla.