Pressmeddelande från Furuboda

PRESSMEDDELANDE Flera folkhögskolor i Sverige har under senare år lagt ned kurser som riktar sig till personer med funktionsnedsättningar, beroende på en svår ekonomisk situation med bristande anslag från myndigheterna. Nu förändrar även Furuboda Folkhögskola arbetssätt. Efter en översyn av verksamheten har föreningens styrelse tagit beslut att inleda fackliga förhandlingar för nödvändiga förändringar. Furuboda kommer därför att lägga varsel till arbetsförmedlingen. – Allas rätt att få utbildning har alltid varit en hjärtefråga för Furuboda och efter många år med dålig ekonomi är vi tvungna att ändra något för att klara framtiden, säger Jenny Anderberg, rektor och verksamhetschef. Det är en väldigt tråkig situation, men vi räknar med att de flesta kommer att få möjlighet till anställning i Furuboda Assistans AB. Folkhögskolans verksamhet kommer kunna drivas vidare utan att våra deltagare kommer att märka någon större skillnad. För deltagare med omfattande funktionsnedsättningar har valfriheten vad det gäller utbildning på folkhögskola försämrats påtagligt de senaste åren. En lång rad av funktionsrättsförbund har krävt att regeringen tillsätter en utredning som ser över systemet med ekonomisk finansiering av folkhögskolornas verksamhet. Specialpedagogiska Skolmyndigheten, SPSM, ansvarar för bidraget ”Särskilt utbildningsstöd” till folkhögskolorna. De känner väl till behoven, men behoven är större än anslagsramen, vilket SPSM har uppmärksammat Utbildningsdepartementet på. -Trenden med minskade anslag måste stoppas, säger Jenny Anderberg. Kan individen inte välja folkhögskola som utbildningsform på grund av sin funktionsnedsättning, då bryter Sverige mot de mänskliga rättigheterna och regeringen sviker människors rätt till utbildning. För mer information kontakta, Jenny Anderberg 076-555 88 80, jenny.anderberg@furuboda.se

• furuboda
  • varsel
  • kurser
  • folkhögskola
  • spsm

• Malmö

Furuboda vill och arbetar för att alla ska kunna gå på folkhögskola.

Furuboda är en ideell förening, sedan 1960. Fokus i verksamheten är enskilda individers utveckling och inkludering i samhället. Som icke vinstdrivande organisation har vi ett annat perspektiv än företag och myndigheter. Vi gör ingenting för att skapa vinst eller för att vi måste. Vi gör det för att det behövs och för att vi har engagemang, kompetens och erfarenhet att bidra med.

Furuboda har under många år arbetat systematiskt med att skapa möjligheter och resurser för alla människor att kunna studera på vår folkhögskola. På grund av allt hårdare ekonomiska förutsättningar behöver vi se över vår verksamhet. Vi genomför därför just nu en organisationsförändring för att kunna fortsätta ta emot deltagare med behov av stöd och assistans. Det är viktigt för oss att berätta att den inte kommer att påverka våra kurser eller deltagarnas möjlighet att gå på folkhögskolan.