Stiftelsen drog rekordpublik till Furuvik

Stiftelsen drog rekordpublik till Furuvik

Furuviksparken utanför Gävle har under flera år visat på en stadig positiv utveckling såväl ekonomiskt som i antal besökare. I lördags, den 27 juli, slog parken besöksrekord. 10 056 gäster besökte parken under rekorddagen som avslutades med en bejublad konsert av bandet Stiftelsen.

När Europe spelade i Furuvik den 4 augusti 2012 kom drygt 8 400 gäster. Den internationella storstjärnan Tom Jones, som uppträdde i parken 2011, lockade ca 8 500 besökare. Dessa rekorddagar knäcktes alltså när Stiftelsen intog Furuviks Stora Scen i lördags.

Det är fantastiskt roligt att fler och fler hittar till Furuvik och framförallt att man gör en heldag i parken med bad, karuseller samt djurupplevelser och sedan avslutar med mat, dryck och en konsert, säger parkens marknadschef Erika Rydstrand.

Historiskt sätt har Furuvik varit ett nöjesmecka med internationella storstjärnor under 40-50 talet såsom Jussi Björling, Louis Armstrong, Sammy Davis Jr m.fl. som gästande artister i parken. Då pratas det om besöksantal på 40 000 – 50 000 gäster men i det nuvarande moderna räknesystemet för antalet gäster så nådde Furuvik över den magiska gränsen 10 000 besökare lördagen den 27 juli 2013.

För mer information, kontakta marknadschef Erika Rydstrand, på telefon 010-708 79 13 eller email: erika@furuvik.se.

Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, vattenland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900 och är idag Sverigeledande på primater. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i Furuvik. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att agera folkbildande. 2012 omsatte Furuvik drygt 75 miljoner kr och gästades av över 220 000 besökare.