Nyhet -

Cecilia Andrén Nyström, grundare Futebol dá força, korad 'årets unga entreprenör'

Cecilia Andrén Nyström, grundare och verksamhetschef för Futebol dá força, tilldelades idag Företagarnas stipendium för årets unga entreprenör.

- I Sverige finns det massor av duktiga unga ledare, förebilder och entreprenörer. De här personerna gör skillnad och inspirerar andra i sin omgivning. Entreprenörer är framtiden och det är genom dem som idéer utvecklas eller förutsättningar för framtidens företag skapas, skriver Företagarna. Det i sin tur genererar tillväxt och jobb och förändrar samhället i grunden.

Motivering till att Cecilia Andrén Nyström vinner årets pris lyder:

Med ett stort mod, ansvar och egen drivkraft har årets stipendiat framgångsrikt lyckats med det briljanta i att använda världens mest spridda sport som verktyg för att utbilda och förbättra framtidsutsikterna för unga kvinnor. Stipendiaten har nått stor genomslagskraft och organiserat över 4 000 människor, 240 ideella ledare och 21 anställda i Sverige och Afrika. Stipendiaten är en sann förebild och entreprenör som på ett konkret sätt bidrar till en bättre värld.

- Det är andra gången som företagarna hyllar en ung entreprenör med ett stipendium. Det är viktigt att ha en kategori som uppmärksammar ett entreprenörskap som ännu inte är ett lönsamt företag. Årets stipendiat har också skapat något som riktar sig till andra unga kvinnor som kan få bättre förutsättningar till välmående i livet, säger Elisabeth Thand Ringqvist, VD Företagarna.

Cecilia Andrén Nyström startade Futebol dá força i Moçambique i 2012 för att främja flickors rätt till att spela fotboll och för att med idrotten som verktyg stärka unga tjejer och utveckla unga ledare. Bara två år senare räknar organisationen med ett nätverk av 219 unga moçambikiska ledare som regelbundet tränar över 4000 tjejer, en verksamhet i Zambia där 300 tjejer deltar i regelbundna aktiviteter samt 41 svenska ledare som arbetar med fotboll för att stärka unga tjejer i Stockholm, Södertälje, Linköping, Borås, Växjö, Uppsala och Luleå.