FDF lanserar öppna sommarträningar för tjejer i Linköping

Futebol dá força expanderar till ytterligare en stad i Sverige och lanserar i juni öppna fotbollsträningar för tjejer under sommarlovet - Futebol Aberto Summer Edition - i Linköping.

- Vi vill att alla unga ska ha ett roligt minne att berätta första dagen i skolan efter sommarlovet – genom Futebol Aberto Summer Edition gör vi det möjligt, säger Cecilia Andrén Nyström, grundare och verksamhetschef för Futebol dá força (FDF).

Futebol Aberto betyder "öppen fotboll" på portugisiska, ett av huvudspråken i Moçambique, där FDF grundades. Futebol Aberto träningar ger tjejer upp till 18 år möjligheten att spela fotboll och förutsättningslöst ha kul utan att tillhöra någon förening, registrera sin närvaro eller betala en avgift.

- Eftersom Futebol Aberto Summer Edition är kostnadsfri för deltagarna utgör det ett alternativ till kostsamma sommarlovsaktiviteter och fotbollsläger som exkluderar många unga som av olika skäl inte kan delta i sådana aktiviteter, poängterar Cecilia Andrén Nyström, som grundade FDF i 2012 och introducerade verksamheten i Sverige i höstas.

Futebol Aberto utgör kärnan av FDF:s satsning i Linköping då denna präglas av en fokus på att sänka tröskeln till idrottandet och föreningslivet för tjejer i Skäggetorp och Berga. Träningarna bedrivs av fem unga kvinnliga FDF-ledare och arbetet genomförs med stöd från Östergötlands Fotbollsförbund och i samarbete med en mångfald av lokala aktörer för att förankra projektet hos stadens invånare.

Futebol Aberto Summer Edition pågår fram tills skolstart och i sommaraktiviteterna ingår även specialinslag som ett besök från Linköping FC:s elit damlag samt en familjedag som främjar en positiv uppfattning av tjejers idrottande och föreningsengagemang hos flickors föräldrar och samhället i stort. Sommaraktiviteterna avslutas med match mot andra Futebol Aberto lag från runt om i landet på Winning Ground Fotbollsfestivalen i augusti.

Till hösten utbildar FDF 10-20 unga kvinnliga ledare i Linköping. Ledarna går då en sex-dagarsutbildning som fotbollstränare men även i värdebaserat ledarskap och sex och samlevnad som genomförs tillsammans med Svenska Fotbollsförbundet, Fryshuset och RFSU. Efter utbildningen paras ledarna ihop med en fotbollsförening i sitt närområde där de genom sin roll som tränare och förebild arbetar för att stärka unga tjejer och främja tjejers rätt till att spela fotboll.