Thorén Framtid i Växjö är Årets Future City-skola

Thorén Framtid i Växjö har korats till Årets Future City-skola på finalen den 13 april på Tekniska museet. Övriga förstapriser gick till, Mälarhöjdensskola, Stockholm, för Future City Minecraft, Folkungaskolan, Linköping, för Future City Uppsats och Säbyskolan, Rönninge, för Future City Modell.

– Lagen har fantastiska idéer om hur den digitala staden kommer att vara i framtiden. Det blir smarta lösningar för avfallssortering och minskad mängd sopor. De funderar kring nya byggmaterial som nanorör och hållbarhet genomsyrar allt från energi till mat, säger Paula Lejonkula, Sveriges Byggindustriers representant i Future City.

Här är listan på alla pristagare:

Årets Future City-skola

Thorén Framtid, Växjö

Med människans behov i centrum stöttar digital teknik tillvaron tillsammans med obegränsat innovativa lösningar som inte hålls tillbaka av dagens normer. Detta kryddat med underhållande och kunnig presentation ger sammantaget en proffsig helhet.

1:a pris Future City Minecraft

Mälarhöjdensskola, Stockholm

För en mycket pedagogisk och strukturerad minecraftfilm med starkt fokus på både sophantering och hur avfallsmängden kan minska. Dessutom innovativt om individens roll i ett futuristiskt och IT-baserat perspektiv.

1: a pris Future City Uppsats

Folkungaskolan, Linköping

Idén att de små robotarna i grupp ska bygga husen för att de är mer exakta än människor är intressant och något för byggindustrin att fundera över. Även valet av byggmaterial – nanorör, är futuristiskt. De har även tänkt på den personliga integriteten när det gäller IT-tekniken.

1:a pris Future City Modell

Säbyskolan, Rönninge

Med digitalisering i fokus har det vinnande bidraget tagit ett helhetsgrepp och skapat en hållbar och trivsam stad med innovativa energikällor. Kreativitet genomsyrar modellen.

Samhällsbyggarnas pris för Bästa förslag för minskad klimatpåverkan

Viktor Rydberg skola Vasastan, Stockholm

Samhällsbyggarnas pris går till Viktor Rydbergs skola Vasastan för bästa förslag för att minska klimatpåverkan genom att bygga bostadshus i trä, minska köttätandet och minska mängden matavfall genom smartare inköp och smartare planering.

Lantmäteriets pris för Bästa positioneringstjänst i den hållbara staden

Folkungaskolan, Linköping

Skolan har på ett innovativt sätt gett förslag på hur människors vardag kan förenklas i det smarta huset med hjälp av positionering. Lösningen sticker ut tack vare en etisk aspekt kring att en persons positioneringsarmband går att stänga av.

Trafikverkets pris för Bästa trafiklösning

Thorén Framtid, Växjö

På ett helt nytt sätt har de i sin modell tänkt på hur människor kan transportera sig. Flera innovativa lösningar har använts i ett transportsystem där fordon förflyttar sig med hjälp av elektromagneter och där vägarnas beläggning bidrar till ett hållbart samhälle. Dessutom har fordonen en smart funktion där de både kommunicerar med varandra men även med resenärernas kalendrar för att möjliggöra samåkning och utnyttja transportsystemet effektivt.

• thorén framtid
  • final
  • future city
  • minecraft
  • lantmäteriet
  • trafikverket
  • samhällsbyggarna
  • tävling

Future City är ett samverkansprojekt i samhällsbyggnadssektorn och drivs drivs av organisationer inom samhällsbyggnadssektorn. I styrgruppen sitter Lantmäteriet, Sveriges Byggindustrier och Trafikverket.

Silverarrangör: Tekniska museet

Bronsarrangörer: EIO, K2 och Svensk Energi.

Dela ut ett pris: Samhällsbyggarna.

Partner: KTH

Supportrar: Byggherrarna, Energi & Miljötekniska Föreningen, Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd, Infranord, IQ Samhällsbyggnad, Svenska Teknik&Designföretagen och Sveriges Arkitekter.