Dataanalys vägen framåt för Fyndiq, anställer forskare inom bioinformatik från Karolinska Institutet

“- Vi har över två miljoner besökare per månad på vår site och om man inte satsar inom detta område nu så kommer man ha stora utmaningar framöver för att vara relevant för dem. Kunder kommer vänja sig vid smarta lösningar som Artificial intelligence och Machine learning kan skapa.” menar Dinesh Nayar, vd och medgrundare till Fyndiq

Fyndiq har över 800.000 produkter och utmaningen är att på ett smart sätt låta besökare upptäcka de delar av sortimentet som är mest relevanta för dem. Fyndiqs kunder har dessutom ett speciellt shoppingbeteende. De stannar i snitt ganska länge på siten samtidigt som konverteringsgraden är hög. De stora mängderna data är nyckeln till att kurera produktutbudet på ett personligt sätt.

“- Många kolleger i branschen använder konsulter och tredjepartslösningar inom detta område. Vi ser det som en del av vår absoluta kärnverksamhet och väljer därför att satsa på detta fullt ut.” berättar Dinesh.

Som ett led i denna utveckling håller Fyndiq på att rekrytera till och bygga upp en R&D-hub för dataanalys. Den kommer bestå av data scientists, matematiker, analytiker med fler. En av de första in är Daniel Klevebring, PhD och forskare inom Bioinformatik på Karolinska institutet.

“- Det här ska bli väldigt kul och jag ser fram emot att bidra. Bioinformatiker besitter en mycket relevant kunskap inom analys av big data. Att utforska och förstå data är en av hörnstenarna i bioinformatik och kommer komma väl till pass för att analysera de stora dataset som Fyndiq har. ” säger Daniel.

En viktig pusselbit i bygget av en ny avdelning med fokus på data och analys är att hitta en nyckelperson att leda teamet.

“- Just nu fokuserar vi på att hitta en person som kan leda avdelningen. Titeln är Chief Data Officer och hen kommer att kliva rakt in i ledningsgruppen så vi ställer ganska höga krav. När vi har allt på plats kommer vi kunna gå från insikt till att testa features fort. Det är nyckeln inte bara för oss, utan för många inom vår bransch när vi ser att många internationella spelare tar mark här i Sverige.” avslutar Dinesh.

För mer information, kontakta:

Dinesh Nayar

VD och medgrundare Fyndiq

dinesh.nayar@fyndiq.com

• tech
  • dinesh nayar

Fyndiq AB är ett svenskt snabbväxande e-handelsföretag som sedan starten 2010 knutit till sig över 1700 handlare som tillsammans säljer över 650,000 fyndprodukter på Fyndiq.se

Fyndiq har under årens lopp haft mer än en miljon unika kunder och omsatte över 300 miljoner kronor under 2015. Till investerarna hör bland andra Northzone, Industrifonden, Karl-Johan Persson från H&M, Bonnier-familjen och f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.