Fyndiq lär känna sina kunder med PostNords analyser

Marknadsplatsen Fyndiq har med hjälp av PostNord ökat sin kundlönsamhet genom ett innovativt sätt att segmentera målgrupper. När ett företag lärt känna sina kunder blir det naturligt att anpassa marknadskommunikationen så att alla kunder får den typ av information de önskar.

- När vi skulle göra direktmarknadsföring via PostNord fick vi en första inblick i deras enormt värdefulla datasegmentering. Vi förstod snabbt värdet av detta för oss som e-handlare, och beslöt att använda det till mer än ”bara” direktmarknadsföring, säger Fredrik Norberg, grundare och marknadschef på Fyndiq.

Fyndiq är en av Europas snabbast växande start-ups och kända som ett ”Amazon
for Bargain Products”. Företaget har låtit PostNord segmentera hela kundbasen, och
har därigenom skaffat sig värdefull kunskap om vilka deras kunder är, vad de har för
medievanor, köpkraft, värderingar med mera.

Insikterna ger förutsättningar för en mer personifierad kommunikation och PostNords
analys kommer ligga till grund för all marknadskommunikation framåt, från nyhetsbrev
och mejl till bannerannonsering och DR. Samarbetet med Fyndiq har också skapat
ringar på vattnet och flera andra onlineföretag har fått upp ögonen för PostNords
analystjänster.

- Vi ser en enorm potential i e-handelsmarknaden för våra logistiktjänster, och med våra kunskaper inom analysområdet, till exempel data- och kundsegmentering, skapar vi mervärde för våra kunder, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Samarbetet presenterades på Nordic E-commerce Summit den 21 maj av Fredrik
Norberg, medgrundare och marknadschef på Fyndiq. Föredraget kan ses i sin helhet här.

För mer information, kontakta:

Fredrik Norberg, marknadschef Fyndiq
fredrik@fyndiq.se

Arne Andersson, e-handelsexpert PostNord
Via PostNord Medierelationer 010-436 10 10
press@postnord.com

Om Fyndiq
Fyndiq AB (www.fyndiq.se) är ett fyndvaruhus på nätet, kallat ”Amazon for bargain products”. Företaget grundades 2010 och har sedan dess hjälpt över 1000 ehandlare sälja till mer än 500 000 unika kunder på Fyndiq.se. Konsumenter erbjuds ständigt nya produkter för hela familjen till fantastiska priser, och handlare får tillgång  till en enkel och effektiv merförsäljninskanal för att öka försäljningen genom att nå nya kunder. Till Fyndiqs investerare hör bland andra f.d SAS-VD:n Jan Carlzon. På Nordic Ecommerce Summit 2013 fick Fyndiq priset ”Årets prestation”.

Om PostNord
PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer också postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. Koncernen hade 2013 en omsättning på 40 miljarder SEK och 39 000 medarbetare. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss gärna på postnord.com

Foto: Camilla Svensk / Nordic Ecommerce Summit

• start-ups
  • startups
  • marketplaces
  • marketplace
  • big data
  • ehandel
  • posten
  • postnord

Fyndiq AB (www.fyndiq.se) är ett svenskt snabbväxande e-handelsföretag som sedan starten 2010 knutit till sig över 900 handlare som tillsammans säljer över 130,000 fyndprodukter inom kategorier som mode, barn, skönhet & hälsa, elektronik, sport & fritid, underhållning, mobil & surfplattor, hemmet m.m

Konsumenter erbjuds ständigt nya produkter för hela familjen till fantastiska priser, och handlare får tillgång till en enkel och effektiv merförsäljninskanal för att öka försäljningen genom att nå nya konsumenter. Till Fyndiqs investerar hör bland andra f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.