Nu blir det gratis att sälja på Fyndiq - nätvaruhuset slutar helt ta provision på försäljningen

Den 1 september blir det gratis för alla handlare att sälja på Fyndiq.se. Genom att helt slopa den provisionsbaserade intäktsmodellen tar Fyndiq ytterligare ett steg i att skapa en enkel och effektiv merförsäljningskanal för svenska handlare.

Efter att tidigare fått sina intäkter genom att ta ut en provision på handlarnas försäljning, väljer Fyndiq från och med 1 september att göra det helt gratis att använda Fyndiq.se.

– Alla intäkter från försäljningen ska gå tillbaka till handlarna själva, vi kommer endast behålla fraktintäkterna från konsumenterna. Dessutom står Fyndiq för alla marknadsförings- och betalväxelkostnader samt kundtjänst, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.

Med den nya modellen, utan svårförutsägbara provisionskostnader och fraktåterbäringar, blir det enklare för handlarna att budgetera, prissätta och bokföra.

– Med den här intäktsmodellen blir vi den enda merförsäljningskanalen i Sverige som är helt gratis för handlarna och deras butiker. Detta är ett naturligt steg i ledet att utveckla Fyndiq som Sveriges bästa merförsäljningskanal och nå break even redan till årsskiftet, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.

Sedan Fyndiqs lansering för två år sedan har försäljningen ökat rejält. 2011 omsatte man 8,3 MSEK och i år taktar bolaget mot en omsättning på 80 MSEK.