Svenskarna älskar att spontanshoppa

I en ny undersökning från nätvaruhuset Fyndiq uppger åtta av tio svenskar att de spontanshoppat varor som kläder, hemelektronik och inredning för över 500 kronor. Endast sju procent av uppger att de ångrat ett genomfört spontanköp.

Svenskarna älskar att shoppa spontant. Totalt 82 procent av svenskarna har spontanshoppat för över femhundra kronor utan eftertanke. För en av fyra går prisgränsen för att köpa en produkt utan eftertanke på mellan 500 och 1000 kronor. Endast sju procent uppger att de ångrat ett genomfört spontanköp.

Kvinnor spontanhandlar oftast kläder och inredning medan män väljer hemelektronik och underhållning som spel, filmer eller böcker.

– Vi spontanshoppar för att unna oss något och pigga upp oss själva i vardagen. Vår undersökning visar också att det är väldigt få som faktiskt ångrar sina spontanköp, säger Dinesh Nayar, vd på Fyndiq.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Fyndiq. 1269 svenskar har deltagit i undersökningen som genomfördes under perioden 13-16 juni 2013 inom ramen för YouGov-panelen i Sverige.

• dinesh nayar
  • e-handelsplats
  • fyndshoppa
  • fyndvaruhus på nätet
  • vd fyndiq ab
  • webbshop
  • spontanshopping

Fyndiq AB (www.fyndiq.se) är ett svenskt snabbväxande e-handelsföretag som sedan starten 2010 knutit till sig runt 800 handlare som tillsammans säljer över 100,000 fyndprodukter inom kategorier som mode, barn, skönhet & hälsa, elektronik, m.m på Fyndiq.

Konsumenter erbjuds ständigt nya produkter för hela familjen till fantastiska priser, och handlare får tillgång till en enkel och effektiv merförsäljninskanal för att öka försäljningen genom att nå nya konsumenter. Till Fyndiqs investerar hör bland andra f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.