Varannan firar med en födelsedagspresent till sig själv

Trenden med så kallad self-gifting har tagit rejäl fart i USA; och nu medger även svenskarna sin fäbless för att skämma bort sig själva med presenter. Varannan svensk har handlat en födelsedagspresent till sig själv, och 27 procent lägger mer pengar på presenter till sig själv än på andra. Det visar en ny undersökning från nätvaruhuset Fyndiq.

Inte alla håller med om att det är roligare att ge än att få – och när födelsedagsklapparna inte innehåller det vi önskat oss räds vi inte att ta saken i egna händer. Varannan svensk har handlat en födelsedagspresent till sig själv och 28 procent uppger att det är roligare att få presenter än att ge dem.

- Jag tror att self-gifting-trenden startade på allvar inför fjolårets jul då många butiker slogs om konsumenterna med galna erbjudanden. Vi kan fortfarande se att konsumenten unnar sig lite extra när vi kör en viss kampanj eller ett erbjudande på sajten, säger Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq.

Undersökningen visar också att fler kvinnor än män unnar sig själv presenter. Däremot köper männen dyrare produkter till sig själva – och lägger mindre på presenter till andra än vad kvinnorna gör.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden
31 januari – 6 februari har sammanlagt 1523 CAWI-intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-65 år, ett representativt urval sett till kön, ålder och region

• self-givning
  • gåvor
  • shoppingtrend
  • födelsedagspresent
  • present
  • fyndshopping
  • fyndshopping på nätet
  • handla på nätet

Fyndiq AB (www.fyndiq.se) är ett svenskt snabbväxande e-handelsföretag som sedan starten 2010 knutit till sig runt 800 handlare som tillsammans säljer över 80,000 fyndprodukter inom kategorier som mode, barn, skönhet & hälsa, elektronik, m.m på Fyndiq.

Konsumenter erbjuds ständigt nya produkter för hela familjen till fantastiska priser, och handlare får tillgång till en enkel och effektiv merförsäljninskanal för att öka försäljningen genom att nå nya konsumenter. Till Fyndiqs investerar hör bland andra f.d SAS-VD:n Jan Carlzon.