Fyrishov AB tilldelas fler Europeiska utmärkelser

Fyrishov AB har fått ännu en fin europeisk utmärkelse för sitt miljöarbete. Nyligen mottogs hållbarhetspriset CEEP CSR Label, som tilldelats endast ett av två bolag i Sverige och 24 bolag i Europa, för arbetet med affärsmässig samhällsnytta. Tidigare tilldelades bolaget European Waterpark Associations utmärkelse i silver för långt och gott samarbete inom organisationen. Nu får bolaget EC Green Building certifikat för bolagets miljöarbete i multihallarna.

The European Green Building Programme riktar sig till företag, fastighetsägare och förvaltare som bevis på effektiv och smart energianvändning av verksamhetslokaler. Kravet är att byggnaden använder 25 % mindre energi än tidigare eller jämfört med nybyggnadskraven i BBR. I Sverige finns ca 275 stycken Green Bulding certifierade fastigheter, varav 8 stycken i Uppsala. Ansökan lämnas först till det svenska Green Building organet som efter en första bedömning och godkännande lämnar det vidare till för europeisk expertbedömning och godkännande. Bolagets utmärkelse kommer att publiceras i the European Green Building Programmes olika publikationer.

- ”Vi är väldigt glada att kunna erbjuda både Uppsalabor och mer långväga besökare, energi- och klimatsmarta idrottsaktiviteter och event. Certifieringen är ytterligare ett bevis på bolagets strukturerade och långsiktiga miljö- och hållbarhetsarbete säger Liisa E Hundertmark, vd, Fyrishov AB.

Fyrishovs energisnåla multihallar;
- producerar egen el med solcellsanläggning på fasaden.
- använder vindel som köpt el.
- värms och kyls med förnybar geoenergi.
- använder fjärrvärme på spetsen.
- har energieffektiva system som närvarostyrd belysning och ventilation, temperaturstyrd värmeväxling, LED-belysning, longlifelysrör och dagsljusstyrning.