Pressinbjudan: Satsning på e-sportande tjejer presenteras på Birdie!

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (tidigare Ungdomsstyrelsen) har beviljat ett bidrag på 375 000 kronor till Riksförbundet Goodgame för en särskild satsning på att bredda e-sporten och locka fler tjejer att börja spela. Idag är mellan 80 och 90 procent av deltagarna på datafestivalerna i Sverige killar, men det är betydligt fler tjejer som spelar. Högre utbildning och IT-företag skriker efter kvinnliga experter och att göra det möjligt för tjejer att börja spela på hobbynivå är en väg.

Satsningen, som kommer att genomföras i samarbete med bland andra Birdie-festivalen i Uppsala och ABF, presenteras i samband med att årets upplaga av Birdie startar i Fyrishovs arena i Uppsala.

Media inbjuds till pressträff 29 maj klockan 11 i Fyrishov, Uppsala. Vid pressträffen finns möjlighet att träffa representanter för Birdie, Uppsala kommun och dataspelande tjejer. Det finns också tillfälle att besöka festivalen som då precis ska till att börja.

Medverkande vid pressträffen:

Lezgin Bakircioglu, ordförande för Birdie-festivalen