Välkommen till invigningen av Forsbacka biogasanläggning

Tisdagen den 12 september inviger Gästrike Ekogas den nya biogasanläggning i Forsbacka. På plats med andra talare finns Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet.

Det blir en dag med mingel, tal och diskussioner kring biogas i Gävleborg, utvecklingen nationellt och biogasens framtid. Bland annat kommer Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet, utsedd till mäktigast i Hållbarhetssverige 2016 berätta om biogasens betydelse i arbetet mot en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Efter bandklippning av länsrådet Veronica Lauritzsen blir det självklart en rundvandring och visning av anläggningen.

”Vi är stolta över att få visa upp vår anläggning som sedan juli i år producerar 100% biogas och biogödsel av det matavfall som samlas in i regionen”, säger Jonas Hellström, VD på Gästrike Ekogas.

Invigning
Datum:

2 september 2017

Tid:
09.30-14.30
(Hela programmet finns i bifogad inbjudan)

Plats:
Gästrike Ekogas AB
Stentorpsvägen 85
818 43 FORSBACKA

Talare finns tillgängliga för intervjuer under pauserna.

Välkommen! 170 deltagare är anmälda.

Om biogasanläggningen
Forsbacka biogasanläggning har tillstånd att röta upp till 30.000 ton organiskt avfall per år och kommer producera 2,7 miljoner normalkubikmeter. Det innebär en ökning av den lokala biogasproduktionen med 400% och motsvarar drivmedel för ca 2300 personbilar som kör 1500 mil per år. En koldioxidminskning med 4 400 000 kg per år.

Vill du boka tid för intervju vänligen kontakta
Ulla-Karin Enbom på telefonnr 070-665 09 55

• Naturresurser

Ekogas verkar på en regional marknad och producerar samt säljer fordonsgas till busstrafik, företags- och publika fordon. Bolaget driver en regional biogasanläggning som producerar 100% biogas och biogödsel av det matavfall som samlas in i regionen. Ekogas ägs av Gästrike återvinnare och Gävle Energi.

Johan Englund

Presskontakt Presskontakt Gästrike Ekogas 026-17 29 74