Årets julöl från S:t Eriks Bryggeri

3 november lanserar mikrobryggeriet S:t Eriks tre julöl som är skapade för att passa alla delar av julbordet. De består av nyheterna S:t Eriks Orange Imperial Porter och S:t Eriks Winter Session IPA samt den ekologiska S:t Eriks EKO Julale som återlanseras efter förra årets framgångar.

Jessica Heidrich på S:t Eriks Bryggeri skapar varje år traditionella julöl i en modern och personlig stil. 3 november återlanseras fjolårets S:t Eriks EKO Julale tillsammans med nyheterna S:t Eriks Orange Imperial Porter samt en India Pale Ale genom S:t Eriks Winter Session IPA.

- I år har vi skapat tre julöl med olika stilar för att passa alla julbordets delar från skinksmörgåsen och köttbullarna till desserten. Jag rekommenderar att inleda julmiddagen med den alkoholsvagare S:t Eriks Winter Session IPA för att sen gå vidare till den lite chokladigare S:t Eriks EKO Julale och avsluta med S:t Eriks Orange Imperial Porter till dessertbordet, säger Jessica Heidrich som är bryggare av S:t Eriks.

S:t Eriks Winter Session IPA är en India Pale Ale med något lägre alkoholhalt. Ölet har tydlig smak av aromatisk humle och brödig malt balanserad med aromatisk beska. Winter Session IPA är bryggd på Wienermalt samt ljus och mörk karamellmalt. Humlet består av Mosaic, Citra och Cascade från USA. Ölet dricks med fördel till all sorts julmat till exempel prinskorvar och revbensspjäll.

S:t Eriks Winter Session IPA kostar 17,9 kronor för 33 cl. Alkoholhalten är 4,1 procent och artikelnumret är 11362-03.

S:t Eriks EKO Julale är en klassisk brittisk ale med en modern twist. Ölet är bryggt på ekologisk Pale Ale malt, mörk karamellmalt, Münchnermalt samt chokladmalt. Resultatet är en kopparröd och välbalanserad öl med rostade toner av karamell och choklad. S:t Eriks EKO Julale passar utmärkt till det mesta på julbordet framförallt köttbullar, kålrotslådor och Janssons frestelse.

S:t Eriks EKO Julale kostar 19,80 kr för 33 cl. Alkoholhalten är 5,4 procent och artikelnumret 11369-03.

S:t Eriks Orange Imperial Porter har precis som namnet antyder toner av apelsin. Ölen avnjuts med fördel till, eller istället för, dessert då smaken påminner om kanderade apelsinskal doppade i mörk choklad. Ölen är bryggd på pilsnermalt, mörk karamellmalt samt chokladmalt tillsammans med humle av sorten East Kent Golding.

S:t Eriks Orange Imperial Porter kostar 32,90 kronor för 33 cl. Alkoholhalten är 9 procent och artikelnumret 11388-03.

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks
Tel: + 46 70 40 39 740