Arboga Bryggeri får ny design

Arboga Bryggeri får ny design

Det svenska ölet Arboga får en ny design för att ytterligare stärka dess karaktär som en smakfull svensk ölklassiker.

”Det kommer efter som Arboga Öl”. Dessa bevingade ord ska enligt sägnen ha yppats år 1365 av en krigshär som kommit för sent till ett slag. Soldaterna hade nämligen rastat i Arboga och provat det lokala ölet, som redan under medeltiden var känt för sin styrka och smak. Oavsett om denna historia är sann eller inte följs traditionen av Arboga Bryggeri med att brygga mustiga och fylliga öl.

- Många är de konsumenter där ute som har hittat en favorit i Arbogas öl under åren, konsumenter som vill ha en klassisk svensk lageröl med fyllig smak och viss sötma, säger Marcus Friari, Brand Manager på Galatea Spirits AB.

Arboga Bryggeri har idag fem stycken artiklar i Systembolaget fasta sortiment. De är av olika alkoholstyrka och förpackningsstorlek men de kännetecknas alla av Arbogas smakfulla och fylliga lagerkaraktär med liten beska och viss sötma. För att ytterligare stärka historian bakom varumärket och samtidigt klä det i en mer samtida kostym kommer förpackningarna under året få en designuppdatering.

Designuppdateringen sker succesivt under våren. Först ut är Arboga 7,7 och i maj ska hela sortimentet fått nya kläder på systembolagets hyllor. Även 50 cl returglassflaskan som säljs mot flertalet restaurangkunder får en designuppdatering under året.

För mer information, vänligen kontakta:
Marcus Friari Brand Manager Swedish Brands på Galatea

E-post: marcus@galatea.se