Blott Sverige den svenska Portern har

1 mars lanseras det mikrobryggda ölet S:t Eriks Porter på Systembolaget i begränsad upplaga. Det är en modern tolkning av den klassiska svenska Portern signerad mästerbryggaren Jessica Heidrich.

Den svenska Portern, med anor från 1700-talet, var under lång tid vår mest populära ölsort. På 1870-talet tillverkade S:t Eriks Bryggeri i Stockholm sin första Porter och nu, 140 år senare, kommer Jessica Heidrich med sin hyllning till den svenska klassikern.

– Fram tills mitten på 1980-talet var svensk Porter oftast överjäst vilket jag tagit fasta på, säger Jessica Heidrich, bryggare av S:t Eriks. Resultatet är en klassisk öl med kurviga och fylliga toner så som Porter smakade förr i tiden. För en mer personlig och modern touch har jag använt en något större mängd humle än brukligt vilket gett ett örtigare och kryddigare öl.

S:t Eriks Porter är gjort på en blandning av choklad-, Karamell- och Caramünichmalt. Humlet heter Fuggles och är av en klassisk engelsk typ. Resultatet är en Porter med rostad, fyllig och mjukt maltig doft. Smaken har inslag av kaffe, rågbröd och mörk choklad. Ölet har även en lång eftersmak med aromatiska men milda toner av mjölkchoklad, malt och kaffe.

Porter är ett generellt sett mycket mångsidigt öl som passar till allt från husmanskost till choklad och prinsesstårta. En spännande kombination är ett långkok på högrev med kanel, spiskummin, choklad och chili där S:t Eriks Porter både används i koket och som dryck till den färdiga rätten. Det smakrika ölet passar också till kolgrillad biff, påskens vårlamm eller på klassiskt vis till ostron.

Jessica Heidrich har främst vunnit priser för sina välhumlade öl i modern amerikansk stil. Hon har dock även en stor passion för de klassiska ölsorterna och lanserade nyligen en S:t Eriks Barley Wine på 8,5 procent. Jessica är även aktuell med att, tillsammans med kocken och krögaren Mathias Dahlgren, utveckla ett innovativt enbärsöl.

S:t Eriks Porter är en tillfällig lansering i Systembolaget sortiment från 1 mars till 31 maj. Ölet bryggs dock kontinuerligt och har en löpande tillgänglighet i restaurangsortimentet.

Försäljningsstart på Systembolaget:
1 mars 2012
Alkohol: 5,9 % (330 ml)
Pris: 19:90 kr
Systembolagets artikelnummer: 1461-03

För mer info, vänligen kontakta:
Jessica Heidrich
e-post: jessica@galatea.se
Tel: + 46 70 40 39 740

Om Jessica Heidrich:
Jessica Heidrich är en ”FlyingBeermaker” vilket innebär att hon skapar sina öl och brygger dem på olika mikrobryggerier runt om i Sverige. Med en bakgrund som både forskare, mikrobiolog och sommelier är hon idag en av Sveriges mest framgångsrika ölmakare. Jessica Heidrich är förutom skapare av S:t Eriks öl fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning och domare i internationella öltävlingar på högsta nivå.

Om S:t Eriks:
S:t Eriks är en serie moderna svenska mikrobryggda öl som tydligt visar sin kärlek till humle. Historien om S:t Eriks Bryggeri börjar i Stockholm 1859 och lever vidare genom ölmakaren Jessica Heidrich innovativa ölsorter, med en tydlig inspiration från USA:s västkust. Tidigare lanserade öl i serien är:

Ordinarie sortiment:
S:t Eriks Pilsner
S:t Eriks IPA (India Pale Ale)
S:t Eriks Pale Ale
S:t Eriks 80/-
S:t Eriks Porter
S:t Eriks India Ale

Säsongs/Tillf. lanseringar 2011:
S:t Eriks Vårlager
S:t Eriks Påsk Ale