Dags att rösta fram årets sommaröl

Nu får allmänheten möjlighet att rösta fram det bästa sommarölet från S:t Eriks Bryggeri och Sigtuna Brygghus. Det vinnande ölet blir bryggeriernas officiella öl under Ölets Dag den 16 juli då Sveriges Bryggerier har öppet hus.

Ölets Dag den 16 juli anordnas av Sveriges Bryggerier för tredje året i rad. För att fira dagen tar S:t Eriks Bryggeri och Sigtuna Brygghus varje år fram ett helt nytt öl tillsammans. I år får allmänheten möjlighet att rösta fram vilket öl som blir bryggeriernas sommaröl till Ölets Dag.

S:t Eriks Bryggeri och Sigtuna Brygghus har tillsammans tagit fram sju stycken öl i helt olika stilar som beskrivs i detalj på röstningssidan www.craftbeer.se. Det är sedan upp till allmänheten att välja vilken av de sju som ska blir det officiella ölet. Röstningen öppnar 3 mars och pågår till 1 april.

De sju nya ölen som har möjlighet att bli det officiella ölet är:

Summer Imperial Awesome Lager                                                   Imperial Lager, 8,0%
Hop Bomb Summer of 2014                                                            DIPA, 8,0%
Summer with Great Cream Coffee Chocolate Chip Brown Ale        Brown Ale, 5,5%
Lemongrass-Grapefruit Summer Wheat Beer                                  Smaksatt veteöl, 5,4%
Swedish Summer Is Not Dubbel Happiness It Is Now Trippel         Trippel, 10%
This Summer Will Be Blanche                                                          Belgisk Wit, 5,0%
Swedish Summer Raining Cats & Dogs Session IPA                       IPA, 4,0 %

Ölet kommer att finnas till försäljning under sommaren i hela Sverige. Intäkterna från försäljningen av vinnarölet går till att finansiera priset Årets Ölperson som utses i oktober varje år av Galatea. Priset instiftades 2012 för att utmärka en person som varit extra viktig för utvecklingen av svensk ölkultur. Tidigare pristagare är Marianne Wallberg på Stockholm Beer and Whisky Festival och öldomaren och utbildaren Jan-Erik ”Janko” Svensson.

För mer information, vänligen kontakta:

Lasse Persson, Manager på Galatea för den svenska ölportföljen

E-post: lasse@galatea.se