Samuel Adams brygger öl i Sverige

S:t Eriks Bryggeri har besökts av amerikanska craftölpionjärerna Samuel Adams. Tillsammans har de två bryggerierna skapat ett gemensamt öl med smak av tranbär och lingon. Precis som S:t Eriks startade Samuel Adams som ett litet mikrobryggeri men har idag har vuxit till det största amerikanskägda bryggeriet.

19 augusti besökte Grant McCracken, Head Brewer på Samuel Adams, Sverige för att brygga med Jessica Heidrich på S:t Eriks Bryggeri. Resultatet är ett gemensamt tranbärs- och lingonöl som nu ligger på jäsning. Ölet lanseras i begränsad upplaga på den svenska marknaden under hösten.

Ölet Samuel Adamshar spelat en avgörande roll för utvecklingen av craftöl i USA. Historien börjar 1984 då grundaren Jim Koch lämnar sitt kontorsjobb för att börja brygga öl i köket med ett familjerecept från 1860. Idag är Boston Beer Company, som brygger Samuel Adams, ett av USAs fem största bryggerier med export till över trettio länder. Trots sin storlek fortsätter Samuel Adams att utveckla och brygga hantverksmässiga öl precis som vid starten på 1980-talet.

– Explosionen inom craft beer i USA har nått resten av världen och Sverige ligger mycket långt fram, säger Grant McCracken, Head of Brewing hos Samuel Adams. Vi känner igen det som händer på den svenska marknaden och bryggningen med S:t Eriks låter oss återuppleva vår egen historia. Genom samarbetet sker också ett kunskapsutbyte åt båda håll då S:t Eriks håller en mycket hög klass.

St:Eriks Bryggeri utanför Stockholm lanserade sitt första öl 2010 och har sedan dess blivit ett av landets mest framgångsrika mikrobryggerier. Jessica Heidrich arbetade tidigare som forskare men började med hembryggning redan i studentlägenheten.

– Samuel Adams är en pionjär inom craftöl som jag alltid beundrat, säger Jessica Heidrich som är Head of Brewing på St:Eriks Bryggeri. De står inte bara för kvalitet utan även en stor innovationskraft då Boston Beer Company utvecklar fler än femtio nya öl årligen. Öl från bryggsamarbeten är dock unika eftersom de bara kan uppstå i mötet mellan två bryggare med olika erfarenheter och perspektiv. Vårt gemensamma tranbärs- och lingonöl är ett bra exempel på det.

Bryggerisamarbeten sker relativt ofta idag men att få brygga med Samuel Adams hör till ovanligheterna. Sedan starten 1984 har de bara genomfört ett enda tidigare bryggsamarbete. Det var med tyska Weihenstephan som grundades för över 970 år sedan och är världens äldsta aktiva bryggeri.

För mer information, vänligen kontakta:

Jessica Heidrich, ölexpert på Galatea och Head Brewer på S:t Eriks Bryggeri

Tel: + 46 (0)70 40 39 740