Sigtuna Brygghus satsar på svenskodlad humle

Sigtuna Brygghus satsar på svenskodlad humle

Sigtuna Brygghus har inlett ett samarbete med Spännaregården utanför Mariestad som innehar en av Sveriges största odlingar av ekologisk och kravodlad humle. Målet är att Spännaregården ska leverera tio kilo torkad humle efter sommarens skörd till det nya ekologiska ölet Sigtuna Swedish Single Hop Pale Ale. Genom veckorapporter på nätet går det att följa hur Spännaregårdens humle växer ända fram till skörden.

Trots det stora intresset för mikrobryggt öl finns det få humleodlingar i Sverige och ytterst få öl i landet har bryggts på svenskodlad humle. Sigtuna Brygghus har därför inlett ett samarbete med Spännaregården utanför Mariestad som innehar en av Sveriges största ekologiska humleodlingar som dessutom är kravodlad.

– Vi har under en längre tid varit intresserade av att brygga ett ekologiskt öl på svenskodlad humle. Utmaningen har varit att finna en odling som odlar högkvalitativ humle i tillräckligt stora volymer för att åtminstone räcka till en bryggning. När vi fick kontakt med Spännaregården tvekade vi inte en sekund med att inleda ett samarbete, säger Lasse Persson, produktchef för Sigtuna Brygghus.

Målet för Spännaregården är att lyckas odla så mycket att det blir en totaltvikt på minst tio kilo torkad humle i år, vilket räcker till 3000 liter Sigtuna Swedish Single Hop Pale Ale. Humlen skördas först i augusti men redan nu går det att följa växtprocessen och se hur den ekologiska och kravodlade humlen utvecklas genom veckorapporter på CraftBeer.se.

Spännaregården utanför Mariestad drivs av familjen Hellsten Boman där Gunilla har hand om humleodlingen som idag uppgår till över 100 stockar.

– Historien om vår humle går tillbaka flera generationer, säger Gunilla Hellsten Boman på Spännaregården. Efter att jag tog sticklingar från en humleplanta hos min svärfar har jag ägnat mig åt humleodling i över 20 år. Anledningen till att jag älskar humle är att det är en bångstyrig växt som måste skötas och vårdas dagligen för att den inte ska göra uppror. Men hanterar man den rätt så ger den mycket tillbaka.

Humlet till Sigtuna Swedish Single Hop Pale Ale skördas i augusti och ölet kommer att bryggas kort därefter. Försäljningen av Sigtuna Swedish Single Hop Pale Ale sker på utvalda restauranger men målet är att även lansera ölet i begränsad upplaga på Systembolaget. Ölet som är helt ekologiskt kommer få 4,5 procent alkoholstyrka.

Lasse Persson, Produktchef för svenska varumärken på Galatea
Telefon: +46 (0)722 209 700