Sigtuna Organic Ale snart i var mans butik

Sigtuna Organic Ale snart i var mans butik

Sigtuna Organic Ale hör sedan ett par år till de bäst säljande ekologiska ölen på Systembolaget från svenska hantverksbryggerier. Som ett sätt att nå ut med välsmakande ekologisk öl till fler lanserar Sigtuna Brygghus nu Sigtuna Organic Ale i folkölsversion med 3,5 % alkoholstyrka, för ett urval matbutiker inom dagligvarukedjorna Coop och Axfood.

Sigtuna Organic Ale är en mörkt gyllengul american pale ale, inspirerad av klassisk craft beer från USA. Välhumlad med både amerikansk cascade- och tysk perle-humle har Organic Ale mycket attityd, stöttad av en smakrik maltblend av ljus pilsner- och karamellmalt.

Samtliga råvaror är ekologiskt odlade. Tillsammans med Sigtuna Brygghus’ satsning på hållbar produktion med bland annat vind- och vattenkraftenergi utgör Sigtuna Organic Ale ett mycket miljövänligt val för den medvetna livsmedelskonsumenten.

Organic Ale 3,5 % har fruktig doft med friska citrustoner och tydliga inslag av grapefrukt. Den fylliga maltkroppen är balanserad med en medelstor, citrusaktig humlebeska. Doft- och smakkaraktären passar till en stor bredd av maträtter som till exempel lätta skaldjurssallader såväl som mustiga viltgrytor och är perfekt som sällskapsöl.

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Friari, Brand Manager Swedish Brands Galatea

E-post: marcus@galatea.se

Om Sigtuna Brygghus:

Sigtuna Brygghus är ett mikrobryggeri utanför Stockholm som grundades 2005 av ett antal ölentusiaster. Verksamheten tog fart på allvar 2009 och mikrobryggeriet har sedan dess byggts ut i etapper har under de senaste åren. Bryggeriet är certifierat för att klara av ekologisk produktion samt drivs av förnyelsebar el som skapas av vind- och vattenkraft.

www.sigtunabrygghus.se