Byggföretaget JSB anlitar Galaxen Bygg för att öka kunskapen om ergonomi

Byggföretaget JSB anlitar Galaxen Bygg för att öka kunskapen om ergonomi

Byggföretaget JSB har valt att anlita Galaxen Bygg för att utbilda personalen i ergonomi. Huvudskyddsombudet Mats Björnlund berättar varför valet föll på Galaxen.

– För ett år sedan hjälpte ni oss med utbildningar i belastningsergonomi. Det var jättelyckat! Christina och Therese från Galaxen Bygg var hos oss och pratade om den fysiska arbetsmiljön och gjorde ett jättebra jobb. Ni kan ju det här, ni gör det bra!

I början av december 2018 fick Galaxen uppdraget att fortsätta utbilda personalen på JSB, men den här gången med fokus på ergonomi för mobila arbetsplatser, bland annat för arbetsledare som växlar mellan att arbeta ute och att sitta vid sitt skrivbord i kontorsmiljö.

Mats Björnlund berättar att JSB jobbar hårt med arbetsmiljöfrågorna på – stenhårt.

– Målet är nu att alla våra medarbetare som jobbar i kontorsmiljö ska få denna utbildning och vi kommer att planera in detta tillsammans med Galaxen Bygg, säger Mats Björnlund.

Mats Björnlund menar att det är viktigt att ha kunskap om arbetsmiljön vid kontorsarbete annars så ökar risken för belastningsskador.

– Våra medarbetare ska må bra på jobbet, de är ju den viktigaste resursen vi har, säger han.

JSB kommer dessutom att se över kontorsarbetsplatserna på de tillfälliga arbetsplatserna. Platschefer och arbetsledare har oftast sina kontorsplatser i arbetsbodar och det är viktigt att även de är bra menar Mats Björnlund.