Stöd när yrkeslivet behöver ta en ny riktning

Stöd när yrkeslivet behöver ta en ny riktning

Pejman var bara 22 år när han efter sin lärlingstid som färdig snickare fick problem med axlarna.

– Det var hemskt! Jag tänkte ”där försvann min karriär” och jag kände hög stress, berättar Pejman.

Räddningen blev en anpassad anställning på SH Bygg via Galaxen Bygg. Först var han tveksam eftersom han förknippade Galaxen Bygg med något negativt.

– När man fick förklarat för sig är den här lösningen hur bra som helst. Den bild jag hade var väldigt missvisande, menar Pejman idag.

Redan när han gick i gymnasiet hade han siktet inställt på att efter några år som snickare gå vidare i yrkeslivet till arbetsledare och platschef. När axelproblemen kom var det naturligt att börja rikta in sig mot det tidigare än planerat. Tack vare anställningen med anpassade arbetsuppgifter har han i eget tempo kunnat lära sig arbetet – både i praktiken och genom utbildningar.

– Det var tufft i början. Det är stor skillnad på att slå i en spik och att förmedla vad man menar i ett mail.

Målet i handlingsplanen, som sätts när man får en anställning via Galaxen Bygg, har från början varit tydlig: att Pejman genom utbildning och arbete ska utvecklas till fullfjädrad arbetsledare. På SH Bygg får han göra lite av varje: ekonomi, ändringshantering, fungera som arbetsledare och visa momenten för yrkesarbetarna.

– Jag får göra allt. Det är kul för det är då man lär sig.

Han träffar Galaxen Byggs handläggare några gånger per år och har dessemellan avstämningar per telefon. Både Galaxen Byggs handläggare och personalsamordnaren på SH Bygg har varit ett stort stöd i omställningen.

Pejman trivs mycket bra på SH Bygg och menar att oavsett roll får man göra många saker, vilket gör att man utvecklas snabbt. Just nu är han på Stockholm Exergy som arbetsledare där SH Bygg arbetar med renoveringar för en ny panna, vilket för Pejman bland annat innebär arbete med leveranser och säkerhet.

Alla parter – arbetsgivaren, han själv och Galaxen Bygg – eftersöker en ordinarie anställning på SH Bygg när han är klar med alla utbildningsmoment som krävs för rollen som arbetsledare.