NY STUDIE AVSLÖJAR KONSUMENTTRENDER: MÅLET FÖR PATIENTER SOM ANVÄNDER ESTETISKA INJEKTIONSBEHANDLINGAR ÄR ATT SE FEM ÅR YNGRE UT, VISAR EN NY STUDIE

Galderma är dedikerat att leverera innovativa medicintekniska lösningar med hyllade produkter så som Restylane® och Restylane SkinboosterTM. Bolaget har frågat 300 av sina kunder vilka faktorer som påverkar deras patienter avseende när - och varför - de börjar använda estetiska injektionsbehandlingar så som fillers samt djupt fuktgivande och föryngrande behandlingar.

Spelar ålder verkligen roll?

Enligt studieresultaten ser behandlarna att bara en bråkdel av patienterna som söker sig till estetiska ansiktsbehandlingar är yngre personer; endast 1% är i åldersgruppen 25 år och yngre, 3,6% i åldersgruppen 25-34 år och 12,1% i åldersgruppen 35-39 (1).

Däremot nästan tredubblades den siffran till 35,2% i patientåldersgruppen 40-45 år, liksom i åldersgruppen 45-49 år med 36,5% av patienterna. I nästa åldersgrupp 50-54 år sjönk siffran kraftigt till 8,8% och patientgruppen 55 år och uppåt representerar endast 2,9% av alla patienter i studien (2).

Personer i åldern 40 plus är de som mest söker sig till estetiska behandlingar och de är i särklass främst kvinnor. Tre fjärdedelar av de certifierade behandlarna säger att åtta av tio patienter som konsulterar dem är kvinnor (3).

Behandlingar – den perfekta fredagsnjutningen

Vad gäller tidpunkt i veckan för behandling, så föredrar patienter slutet av veckan, över hälften av behandlarna (55,8%) rapporterade att fredagar är den mest populära dagen, på så sätt tar sig patienterna tid att återhämta sig under helgen. Torsdag är näst-populäraste dagen för ytterligare 17,5% av patienterna (4).

Även säsongen spelar roll. Nästan 50% av behandlarna rapporterade att de var som mest bokade under november månad (24,7%) samt i december (23,3%). Detta är en tid då många patienter bestämmer sig för att belöna sig själv med en estetisk behandling – ett sätt att bekräfta sin självkänsla på ett livskvalitetshöjande sätt, som verkligen räknas (5).

Även våren är en aktiv säsong uppger fler än en tredjedel av läkarna. Månaderna mars (7,6%), april (8,7%) och maj (10,2%) är det tid för förnyelse och åter-födsel, likaså är det då som människor börjar planera inför semestrar samt tänka på sätt hur man kan nå det bästa utseendet (6).

Vänner och internet är främsta rådgivningskällorna

Patienterna är välinformerade. En fjärdedel av behandlarna (24,6%) sade att hälften av patienterna hade utfört någon form av undersökning i ämnet före besöket, exempelvis internetsökningar, talat med vänner eller läst broschyrer och tidningar. Ytterligare en femtedel (21,4%) uppger att de tror att siffran är ännu högre (70%). En lite lägre andel (18,9%) rapporterade om att så måmga som 80% av patienterna kommer väl förberedda till konsultation (7).

Vänner (för 33,9% av patienterna) samt internet (för 34,8%) var ungefär lika populära informationskällor – vilket bevisar att personliga förstahandsrekommendationer fortsatt influerar personliga beslut som dessa, väldigt starkt (8).

Feel-good faktorn är främsta orsaken att göra behandling

I studien framkommer tydligt huvudskälet till att göra behandling; nästan nio av tio patienter (87,1%) uppger som främsta skälet att de vill må bättre med sig själv (9), då de passerar 40-års strecket och blir mera medvetna om sitt utseende.

Läkarna har uppfattat att upp till 16% av patienterna drivs av att visa sin bästa sida i sociala medier så som Facebook10, vilket är förståeligt med tanke på det växande inflytandet i våra dagliga liv som dessa har – inte minst på grund av den höga bildkvalitén och de populära ”selfies”-bilderna.

Runt 13% av de tillfrågade i studien uppgav även att den största faktorn att söka estetiska skönhetsbehandlingar var för att kunna häva sig mot mot jämnåriga, eller yngre, män eller kvinnor (10).

Strax över 4% ser resultatet av behandlingarna som ett hjälpmedel att höja sin image på jobbet (10) – ett behov som kan vara influerat av extra påfrestningar på grund av de globala fluktueringarna som sätter press på att både hitta ett jobb samt att behålla det.

Realistiska patienter vill helst se fem år yngre ut

Patienterna är realister. Medan 90% av de tillfrågade certifierade behandlarna i studien säger att deras patienter söker behandlingar för att se yngre ut, så vill det flesta bli en ungdomligare version av sitt eget jag – inte vrida klockan tillbaka över decennier (11).

Lite över hälften av behandlarna (51,1%) upplever att patienter vill ta bort fem år från sitt utseende12. En tredjedel (31,9%) ser att patienter vill vrida klockan bakåt tio år, medan 15% uppger att deras patienter nöjer sig med att se mindre än fem år yngre ut. Ett ytterst litet antal av de tillfrågade behandlarna (runt en procent) upplever att deras patienter siktar på att se 15 år yngre ut (11).

Riktiga kvinnor, inte ”sexsymboler”, är de största rollfigurerna

Istället för att sikta på att se ut som absurt vackra ”babes” i 20- 30-års åldern, rapporterar läkarna att kvinnliga patienter mest är influerade av kvinnor i 40- och 50-års åldern som ser ut som yngre, idealiserade rollmodeller för patientens egen ålder. En ålder och rollmodell som troligen är mera realistisk att eftersträva (12).

Denna realism kan ses utifrån vilka kvinnliga kändisar som studien visar att rankades högst av patienterna.

Av de klassiska kändisikonerna som patienterna rankade var den 49-åriga italienska skådespelerskan och modellen Monica Belluci den som rankades högst som rollmodell, av 25% av tillfrågade patienter. På andra plats med 8% kommer tyska modellen Claudia Shiffer 43 år, följt av modellen, sångerskan och f.d. franska presidenten Sarkozys fru Carla Bruni (7,7%) 46 år gammal, tätt följd av Prinsessan Caroline av Monaco (6,5%) 56 år gammal (13).

Därmed kan sägas, att för kvinnliga patienter mellan 40 och 50 år, är den perfekta kändisrollmodellen en attraktiv 44 åring med naturligt, ungdomligt utseende.

Män däremot siktade på äldre – 50 plus – stjärnor med ett distingerat utseende. En tredjedel (33,5%) har den kända skådespelaren George Clooney 52 år som favorit. På andra plats (28,1%) kommer hans kollega Brad Pitt 50 år, följt av sport- och stilstjärnan David Beckham (14,3%) 38 år och sedan agent 007 filmstjärnan Daniel Craig (5,8%) 46 år (14).

Fillers och toxiner är de mest efterfrågade behandlingarna

Estetiska injektionsbehandlingar, så kallade fillers, och toxiner är de mest populära behandlingsformerna där fyra av tio kvinnor (40,3%) efterfrågar bägge. Bland män är däremot toxiner dubbelt så populära och efterfrågade av strax över 60% av patienter, medan endast 26,8% av männen efterfrågar fillers. Överlag var dessa två behandlingar överlägset mest efterfrågade, medan endast 4,2% önskade Restylane SkinboosterTM samt 3,4% mesotherapy (15) (injektioner av konventionella läkemedel, vitaminer, aminosyror och mineraler i mesoderm, dvs det mellersta hudlagret).

Inte överraskande uppger nästan 70% av behandlarna (69,3%) att patienter kan ha viss oro inför estetiska behandlingar och är mest rädda för att se onaturliga ut (60,8%), följt av rädsla för smärta (30,9%) och nålar (22,2%) (16).

”Studien visar att våra patienter är självsäkra personer som vill vrida tillbaka tiden, men inte för långt. Det handlar om att se fem år yngre ut, inte 15 eller 20 år yngre. Det handlar om att känna sig bra i det skedet i livet man befinner sig i, samt att ha en spegelbild som motsvarar självförtroendet och matchar de förhoppningar man har som uppfyller ens målsättningar”, säger Anne-Sophie Copin, Global Chef för Skin Rejuvenation Marketing på Galderma i Uppsala, Sverige.

För noter, se bifogad pdf.

För mera information kontakta pressansvarig i respektive land för Restylane.

Galderma är ett globalt företag inom medicinsk hudvård som erbjuder innovativa lösningar på människors dermatologiska behov under livets olika faser, samtidigt som vi vänder oss till vårdpersonal världen över. Produkterna i Galdermas omfattande portfölj finns tillgängliga i 80 länder för behandling av ett betydande antal hudsjukdomar, bland annat akne, rosacea, nagelsvamp, psoriasis, pigmentsjukdomar och hudcancer. Galderma erbjuder också medicinska lösningar för att motverka hudens åldrande.

Exempel på strategiska varumärken är bland annat Epiduo®, Oracea®, Clobex®, Differin®, Mirvaso®, Soolantra®, Rozex®, Loceryl®, Basiderm®, Rozaderm®, Metvix®, Actinica®, Azzalure®, Restylane® och Emervel®.

www.galderma.se