Pressmeddelande -

Carola är med och hedrar Fadime Sahindals minne på Fadimegalan Stockholm den 20 januari

För 15e året arrangeras Fadimegalan Stockholm av GAPF - Glöm aldrig Pela och Fadime, på Berns den 20 januari 2018. Bland årets medverkande finns Jonas Gardell, Jan Björklund, Lill Lindfors och Lena Endre Nu är det klart att även en av Sveriges största sångerskor, Carola Häggkvist, medverkar på galan. Fadimegalan hedrar minnet av modiga Fadime Sahindal och hennes kamp för frihet och kärlek.

Temat för årets gala är: Jämställdhet eller könsapartheid?

Var: Berns Salonger, Stockholm
När: Lördag 20 Januari kl 15.00 - 17.00
Mingel mellan 14.00 - 15.00

Press ackrediterar via kontaktuppgifter nedan, senast den 10 januari.

Medverkande:
Nisti Stêrk, konferencier
Carola
Jan Björklund
Lill Lindfors
Lena Endre
Bora Serbulent
David & Malin Watson
Aminah Al Fakir
Jonas Gardell
Alexandra Rapaport
Bianca & Tiffany Kronlöf

(Fler namn tillkommer)

Övriga programpunkter:
GAPFs Goodwillambassadörer för 2018 presenteras.
Pela och Fadime-priset delas ut av Nyamko Sabuni, ordförande för Kommittén för Pela och Fadime-utmärkelsen för kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Presskontakt
För pressackreditering, intervju med Sara Mohammad eller internationella gästtalare inför Fadimegalan - kontakta Alexander Erwik på 0734486678 eller maila till alexander@gapf.se
Hör gärna av er redan nu då intervjutid och platser till galan är begränsade. Press som vill närvara på galan ska ackreditera sig senast den 10 januari.

Pressmeddelande om internationella konferensen 22 januari i Stockholm och Fadimegalan i Göteborg 4 februari publiceras senare.
Varmt välkomna!

Årets tema: Jämställdhet eller könsapartheid?
Som organisation känner vi ansvar och respekt för kvinnokampen i Sverige som kämpat i över hundra år för den jämställdhet vi har idag. Något vi nu tvingas göra avkall på. Vi ser att problem som bör lösas med jämställdhet i fokus, ofta löses med könsseparation vilket är en kortsiktig lösning som ger långsiktiga problem. Genom att uppmärksamma frågan om jämställdhet eller könsapartheid, hedrar vi Fadime Sahindals minne och hennes kamp för frihet och kärlek, säger Sara Mohammad, grundare och ordförande av Riksorganisationen GAPF.

Om Sara Mohammad
Sara Mohammad grundade Riksorganisationen GAPF 2001. Under sin uppväxt blev hon själv utsatt för hedersrelaterat våld och förtryck. Vid 17 års ålder lämnade hon sin familj i irakiska Kurdistan efter att hon dödshotats av brodern som ville gifta bort Sara mot hennes vilja. 1993 kom hon till Sverige som kvotflykting. Saras rätta identitet är fram till denna dag skyddad. Idag är hon en efterfrågad föreläsare och har fått en rad utmärkelser och priser för sitt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck. Hon har bland annat blivit utsedd till Svensk Hjälte 2007 och fått Svenska FN-förbundets MR pris 2016. 2017 blev Sara Mohammad hedersdoktor vid medicinska fakulteten på Linköpings universitet, och tilldelades H.M. Konung Carl XVI Gustafs medalj av 8:e storleken för betydande insatser för kvinnors rättigheter.

• Media, kommunikation

• berns
  • glöm aldrig pela och fadime
  • gapf
  • nisti sterk
  • lill lindfors
  • jonas gardell
  • carola
  • sara mohammad
  • fadimegalan

Utöver att bedriva stödverksamhet för de utsatta jobbar GAPF med utbildningsinsatser och opinionsbildning. Organisationen grundades år 2001 av Sara Mohammad och har idag cirka 2500 medlemmar, 7 anställda och 100 ideellt arbetande i styrelse och arbetsgrupper runtom i landet.