Föreläsning av Sara Mohammad tillsammans med GAPFs stödsamordnare: Hur kan man uppmärksamma signaler av hedersförtryck?

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2019 20:57 CET

Foto: Linn Rivero Mildén

Under förra veckan föreläste Riksorganisationen GAPF - Glöm Aldrig Pela och Fadimes grundare Sara Mohammad tillsammans med GAPFs stödsamordnare Sabina Landstedt. Under förgående vecka utbildades ett hundratal inom Socialförvaltningens personal i Varberg den 13 februari, och även i Hammartorp den 14 februari.

Föreläsningarna av Sara Mohammad och Sabina Landstedt berörde hederskultur, hedersvåld och belyste hur personalen ska lära sig läsa av och uppmärksamma signaler som tyder på hedersförtryck. Vidare fick personalen utbildning i vad de ska göra när de upptäcker signalerna som tyder på att en person lever under hedersrelaterade omständigheter.

För intervjuförfrågning eller övriga frågor vad avser föreläsningarna:
kontakta press@gapf.se eller GAPFs kommunikatör linn@gapf.se

Utöver att bedriva stödverksamhet för de utsatta jobbar GAPF med utbildningsinsatser och opinionsbildning. Organisationen grundades år 2001 av Sara Mohammad och har idag cirka 2500 medlemmar, 5 anställda och 100 ideellt arbetande i styrelse och arbetsgrupper runtom i landet.

Kommentarer (0)

Kommentera