Pressmeddelande -

Juno Blom mottar Pela & Fadime-utmärkelsen för kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck 2018

Kommittén för Pela och Fadime-utmärkelsen för kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck delar ut sin utmärkelse på Fadimegalan i Stockholm den 20 januari.

– Det här priset är instiftat för att uppmärksamma de personer på våra institutioner, myndigheter och inom ideella organisationer som leder kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck. Deras insatser gör Sverige till ett bättre, friare och mer rättvist land. Juno har fått fler myndigheter och politiker från olika departement att inse vikten av att se över lagar som brister. Juno Blom är en stark röst och eldsjäl som förtjänar erkännande och uppmärksamhet för sitt stöd till de utsatta, säger Nyamko Sabuni, ordförande för kommittén.

Allt fler förstår begreppen hedersrelaterat våld och förtryck och dess signaler idag, men att på djupet förstå vad det innebär "att leva under hedersrelaterat våld och förtryck" och dess konsekvenser, kräver att man sätter sig in i utsatta flickor, pojkar, kvinnor och mäns omständigheter och förstår bakomliggande strukturer.

Juno Blom mottar Pela & Fadime-utmärkelsen för sitt brinnande engagemang mot hedersrelaterat våld och förtryck.

- Det är en stor ära att få denna utmärkelse. Men det är en sorg att så många barn och unga lever i en utsatthet från sina familjer samtidigt som de måste kämpa hos våra myndigheter för att få tillgång till den hjälp de har rätt till och behov av. Varför ska de ens behöva kämpa för att få leva i frihet i ett demokratiskt och feministiskt land som Sverige? De är de modigaste personer jag någonsin har träffat, säger Juno Blom.

Juno Blom har drivit frågan om hedersbrottsutsattas situation och förslag på åtgärder inom myndigheter och som regeringens särskilda utredare. Hon leder regeringens arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck på Länsstyrelsen i Östergötland på ett sätt som involverar både utsatta personer, myndighetspersoner, forskare, ideella krafter och kulturarbetare. Utöver en djup kompetens inom området, imponeras vi av Juno Bloms genuina engagemang i denna fråga.

Utmärkelsen är framtagen av Linda Röjås Söderman och Jonas Torstensson, Torstensson Art & Design.

För ytterligare information:
Nyamko Sabuni 070-3081205, ordförande för Kommittén för Pela och Fadimeutmärkelsen för kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Kommittén stödjer Riksorganisationen GAPFs verksamhet bland annat genom att utse Pela och Fadime-pristagare varje år.

Stöd gärna Riksorganisationen GAPF via 900627-1

• Mänskliga rättigheter

Utöver att bedriva stödverksamhet för de utsatta jobbar GAPF med utbildningsinsatser och opinionsbildning. Organisationen grundades år 2001 av Sara Mohammad och har idag cirka 2500 medlemmar, 7 anställda och 100 ideellt arbetande i styrelse och arbetsgrupper runtom i landet.