Riksorganisationen GAPF - Glöm Aldrig Pela och Fadime vinner Guldhjulet-priset 2018 för sitt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck

Guldhjulet delar årligen ut ett pris till en organisation som utmärker sig för sin kamp mot förtryck och diskriminering i Sverige. GAPF mottog den 29 januari utmärkelsen Guldhjulet för sitt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck.

GAPF har aktivt motarbetat hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) sedan starten 2001; grundaren Sara Mohammad har arbetat med frågorna mycket längre än så. Hon har personlig erfarenhet av könsstympning, att vara tvingad att bära slöja samt att fly från ett arrangerat äktenskap på bröllopsdagen. Hon har varit i kontakt med och hjälpt tusentals utsatta och utbildat tiotusentals personer, från elever och kvinnojourer till politiker och tjänstemän. GAPF är idag ett respekterat kunskapscentrum med unik kunskap om situationen för personer utsatta för HRV.

GAPF arbetar med stödverksamhet, utbildning och opinionsbildning för att bidra till att stärka individer i deras situation och val, uppmärksamma och förebygga HRV i alla dess former samt främja ett sekulärt samhälle som bygger på den grundlagsskyddade respekten för alla medborgares lika fri- och rättigheter, oavsett ålder, kön, sexuell läggning, religion och härstamning, där myndighetspersoner ser det som sitt absoluta ansvar att värna om att rättigheter såväl som skyldigheter uppfylls.

Sara Mohammad:Vi är otroligt tacksamma för att just GAPF får denna utmärkelse. Guldhjulets stöd har stor betydelse och möjliggör för oss att göra ännu mer skillnad i kampen mot hedersrelaterat våld och förtryck! Att kämpa mot hedersrelaterat våld och förtyck i Sverige 2018 är inte en lätt uppgift. Det gör GAPFs kamp viktigare än någonsin. Fler flickor riskerar att könsstympas eller giftas bort idag än för 16 år sedan, då Fadime mördades. Utvecklingen har tyvärr gått åt fel håll.

Mänskliga rättigheter ska inte bara gälla Johan, Stina och Anna, utan också Amina, Ahmed och Samira. Det krävs ett oerhört mod att klippa banden till ens familj och nätverk, till de föreställningar man har uppfostrats inom. Våra hjältar är de stödsökande som kontaktar oss för att de vill och vågar ta steget mot ett friare liv. Det finns mycket kvar att göra i kampen, men jag kan ändå trösta mig med att GAPF har bidragit till samhällets arbete med de här frågorna och att vi gör skillnad. Guldhjulets pris är inte minst en bekräftelse på det.”

Teresa Afonso Leimdörfer, grundare av Guldhjulet: "Jag kommer ursprungligen från södra Afrika och förstår verkligen att uppskatta och älska det fredliga, öppna och toleranta Sverige. Vi får dock aldrig glömma att det, även i vår del av världen finns väldigt många människor som utsätts för allvarligt våld, förtryck eller diskriminering. Att vi har flickor och pojkar, kvinnor och män i Sverige som inte får vara med på all undervisning i skolan, umgås med sina kompisar efter skolan eller som tvingas utstå könsstympning. Att de inte får välja vem de ska älska, blir misshandlade och i vissa fall till och med dödas om de inte följer traditionella normer är ett tragiskt och smärtsamt bevis på det. Det känns viktigt att idag överlämna 2018 års Guldhjulet-pris till Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime som kämpar dag som natt för att hjälpa utsatta, utbilda våra politiker och myndighetspersoner samt att driva opinion."

För ytterligare information, kontakta:

Petra Kyllerman, Riksorganisationen GAPF – Glöm Aldrig Pela och Fadime, petra@gapf.se 0766-024312

Teresa Afonso Leimdörfer Guldhjulet 0707-14 16 11 teresa@guldhjulet.se

GAPFOm GAPF

Riksorganisationen GAPF - Glöm Aldrig Pela och Fadime är en sekulär, politiskt obunden och ideell organisation som arbetar mot hedersrelaterat våld och förtryck. Organisationen vänder sig till kvinnor, män, flickor och pojkar som är utsatta för eller berörs av hedersrelaterat våld och förtryck. Utöver att bedriva stödverksamhet för de utsatta jobbar GAPF med interna och externa utbildningsinsatser samt opinionsbildning. GAPFs vision är ett jämställt samhälle fritt från hedersrelaterat våld och förtryck.

Organisationen grundades år 2001 av Sara Mohammad och har idag cirka 2500 medlemmar, 6 anställda och 100 ideellt arbetande i styrelse och arbetsgrupper runtom i landet.

GuldhjuletOm Guldhjulet

Guldhjulet är en ideell förening som varje år delar ut ett pris till en organisation som arbetar mot våld, förtryck eller diskriminering i Sverige. Guldhjulets verksamhet bygger på övertygelsen att alla former av förtryck, oavsett orsak, är oacceptabelt. Priset instiftades 2016 och delades då ut till Kvinnors Nätverk för sin kamp mot hedersrelaterat våld mot kvinnor och barn. År 2017 vann Desert Flower Foundation Scandinavia.

Teresa Afonso Leimdörfer är initiativtagare till föreningen och dess ordförande. Årsavgiften är 150 kronor för privatpersoner och minst 5000 kronor för företag. Alla medlemmar är välkomna till den årliga prisutdelningen. Du blir medlem genom att göra en inbetalning till föreningens bankgiro 5122-3469 eller swisha till 1236172662.

• Mänskliga rättigheter

Utöver att bedriva stödverksamhet för de utsatta jobbar GAPF med utbildningsinsatser och opinionsbildning. Organisationen grundades år 2001 av Sara Mohammad och har idag cirka 2500 medlemmar, 7 anställda och 100 ideellt arbetande i styrelse och arbetsgrupper runtom i landet.