2020 INLEDS MED EN STABIL GARAGEPORTSFÖRSÄLJNING FÖR GARAGEPORTEXPERTEN

2020 INLEDS MED EN STABIL GARAGEPORTSFÖRSÄLJNING FÖR GARAGEPORTEXPERTEN

Efter 2019 års rekordsiffror återgår branschen till en mer stabil Q1 likt tidigare år. Jämfört med 2019 innebär det en minskning med 14%, men jämfört med tidigare år visar årets Q1 en bra trend. Garageportexperten står fortsatt stadig som Sveriges marknadsledande aktör inom portbranschen.

- Trots att vi har en minskning totalt sett på takskjutportar under Q1 så ser vi ändå en ökning av försäljning när det gäller vipp- och slagportar, två porttyper som Portgruppen inte mäter. Vårt totala tapp är därför 9% jämfört med de 14% som redovisas av Portgruppen. Första kvartalet förra året var vårt bästa Q1 någonsin så att vi tappar jämfört med det är inget anmärkningsvärt säger Mikael Holmstrand VD Garageportexperten.

Ser man Q1 ur ett historiskt perspektiv är sifforna för 2020 bra. Åren innan 2019 var mer oroliga efter det att ROT-avdraget sänktes 2016. Årets trend ser, trots omvälvande förändringar i samhället, mer positiv ut jämfört med tidigare år. Ser man till helåret är Q1 normalt sett starkt på objektsidan. Här är variationen av porttyper större än i konsumentledet vilket till viss del förklararar den ökade försäljningen av slag- och vipportar.

- Tittar vi på sifforna för renoveringsindex pekar det fortsatt på en positiv trend, vilket visar på att svenskarna har en fortsatt stor renoveringsvilja så det finns ingen större oro inom branschen. Våren 2020 tillbringar man mer tid hemma, många får nu tid att sätta igång med planerade projekt fortsätter Mikael Holmstrand.

Garageportexperten behåller sin plats som marknadsledande inom branschen och står för 60% av volymen som rapporteras inom branschorganisationen Portgruppen.

Mikael Holmstrand, vd Garageportexperten

0706-92 51 30, mikael.holmstrand@garageportexperten.se