Garmin® förvärvar Navionics® Förstklassig leverantör av elektroniska sjökort

Garmin meddelade idag att det har förvärvat Navionics S.p.A., en global leverantör av elektroniska sjökort och mobila applikationer för den marina industrin.

– Navionics har länge varit kända som en ledande leverantör av mycket exakta sjökort och mobila applikationer för båtfolk, säger Cliff Pemble, Garmins president och koncernchef.

– Genom att kombinera Navionics innehåll med Garmins BlueChart® och LakeVüTM-innehåll kommer vi att kunna erbjuda den bästa tillgängliga bredden och djupet av täckning till våra marina kunder. Framöver planerar vi att behålla varumärket Navionics och fortsätter att stödja Navionics befintliga kunder.

– Sedan starten har Navionics varit passionerade för att skapa produkter som förbättrar båtlivserfarenheten, säger Giuseppe Carnevali, grundare och president för Navionics.

– Garmin delar vår passion för att betjäna den marina industrin, och är ett idealiskt företag som kommer bära Navionics starka varumärke och rykte i framtiden.

Förutom en populär båtapp, har Navionics utvecklat ett omfattande förvar av sjökort för hav, floder och sjöar. Många av dessa kartor har utvecklats med Navionics egna undersökningar, gjorda både ute på fältet och med hjälp av satellitbilder och luftburna laserskannrar.

Navionics har huvudkontor i Viareggio, Italien, och sysselsätter över 350 medarbetare globalt, som kommer att behållas. Finansiella villkor för förvärvet kommer inte att släppas.