Garmin-Asus presenterar nya Android nüvifone A10 smartphone med Garmin navigation

Göteborg, Sverige, den 31 maj 2010/Pressrelease – Garmin-Asus presenterar idag att Tele2 blir den första operatören i Sverige som kommer sälja nya Garmin-Asus nüvifone A10. En helt ny typ av smartphone på Android™ plattform med förprogrammerad detaljerad vägkartografi optimerad för navigation i såväl bil som till fots.

Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden sa, ”Nya nüvifone A10 med komplett navigation greppar mängder av positionsbestämda tjänster och tusentals applikationer som finns tillgängliga via Android™ market. Med Garmin-Asus A10 får användaren tillgång till ett brett spektra av applikationer för sociala medier så att man alltid kan hålla kontakten med familj och vänner, oavsett var man befinner sig.”

”Tack vare att alla navigationsfunktioner i A10 är djupt integrerade i operativsystemet, kan användaren snabbt och enkelt navigera till en adress sparad i ett e-mail, ett SMS, på en hemsida eller i kontaktlistan. nüvifone A10 kan till och med navigera användaren till en plats där man tidigare tagit ett foto eller laddat ner ett från Panoramio.”

A10 är klar att användas för bilnavigering och handsfree samtalsmöjligheter direkt ut förpackningen. Den levereras som standard med ett strömförsörjt sugkoppsfäste med högtalare som levererar klara och tydliga navigationsangivelser samt telefonsamtal via handsfree, vilket hjälper föraren att färdas säkert på såväl korta som långa resor.

Detaljerade kartor för Europa är förprogrammerade i A10 vilket innebär att inga kartor behöver laddas ner från en extern server. Man förlorar heller inte möjligheten att navigera om man befinner sig i områden där mobiltäckning saknas.

Den kan även med fördel användas utanför bilen vid navigation till fots. A10 stödjer cityXplorer™ maps (tillbehör), som gör det möjligt för A10 att planera och beräkna färdvägar som inkluderar kollektivtrafik så som bussar, tåg, tunnelbanor, spårvagnar mm i utvalda större städer.

A10 är perfekt då man färdas till fots i med sin 3,2” HVGA display med kapacitiv pekskärm, elektroniska kompass och kraftfulla batteri på 1500mAh. Likt andra Garmin-Asus modeller erbjuder A10 bästa tänkbara GPS-mottagning, säkerställer snabb och säker positionering och levererar den bästa navigationsupplevelsen en smartphone kan erbjuda.

A10 integrerar mobila tjänster från Google™ som Google Maps™, Gmail™, YouTube™, kalender, kontakter och Android Market™, där användaren kan hitta fler än 20 000 applikationer att utvidga och personifiera sin telefon med. Android-applikationer som inkluderar positionsbestämd information blir snabbare och mer exakta med GPS-tekniken i A10.

För att optimera användarens möjlighet att hålla kontakten med familj, vänner och arbetskontakter då man är på resande fot, är A10 kompatibel med Microsoft Exchange server som trådlöst synkroniserar kontakter, kalender och företags e-post. Att ställa in ett konto går snabbt och efter bara ett par enkla steg har användaren sina kontakter, sin kalender och e-mail klara att ta med sig.

Vidare erbjuder A10 smartphonefunktioner som webbläsare med ”multi-touch” och fem megapixel kamera med autofokus som automatiskt geotaggar de bilder användaren tar med en exakt position. Den interna accelerometern justerar snabbt displayens orientering beroende på om användaren håller den vertikalt eller horisontellt.

nüvifone A10 kommer finnas tillgänglig via Tele2 återförsäljare, via Tele2 hemsida samt via andra återförsäljare av mobiltelefoner i mitten av juli i år.

Läs mer på www.garminasus.com