Garmin® presenterar S57 data från Sjöfartsverket i sina sjökort

Göteborg den 15 december 2010 - Garmin, världsledaren inom satellitnavigation presenterar idag att man i nästa års versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kommer att använda sig av Sjöfartsverkets elektroniska sjökort ENC S57. Garmin har som första producent av sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden tecknat licensavtal med Sjöfartsverket för S57 data.

”Garmin befäster återigen sin position som marknadsledare av marinelektronik för navigation genom att, som första tillverkare av sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden, erbjuda våra kunder den mest tillförlitliga och uppdaterade sjökortsdatan i våra elektroniska sjökort BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision”, säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden AB.

Lars-Göran Nyström på Sjöfartsverket säger, ”Det här är det bästa som finns tillgängligt av hydrografisk data för att producera elektroniska sjökort. Högre kvalitet finns inte att få”.

Elektroniska sjökort baserade på S57 data har i flera år funnits tillgängliga för den professionella sjöfarten i Sverige, men det är först nu som samma högkvalitativa sjökort erbjuds till fristående sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden. Fram tills nu har elektroniska sjökort för fritidsbåtsplottrar framställts genom att digitalisera och bokstavligen rita av papperssjökort. Risken för fel och avvikelser är uppenbar. Men nu med 2011 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision slipper man navigera efter en kopia av originalet. Det är praktiskt taget originalet.

Den nya versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision baserad på S57 data kommer finnas tillgänglig i februari 2011. Rekommenderade cirkapriser kommer att förbli oförändrade. Befintliga kunder som redan äger tidigare versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kan precis som tidigare välja att uppdatera sin gamla kort till den nya versionen till en kostnad motsvarande 50 procent av aktuellt rekommenderat cirkapris.

Att använda S57 data i våra elektroniska sjökort är den senaste banbrytande nyheten från Garmin. Tidigare under hösten har presenterat nyheter som GHP™ 12 Autopilotsystem för segelbåtar, den helt nya generationens ekolod echo™ samt nya xHD radarantenner. Läs mer om våra kompletta lösningar av navigationssystem för fritidsbåtar www.garmin.se