Garmin® Edge® Explore 1000 – en cykeldator med GPS för äventyrliga cykelturer

Garmin® Edge® Explore 1000 – en cykeldator med GPS för äventyrliga cykelturer

Garmin presenterar nu Edge Explore 1000, en cykeldator med GPS, specifika cykelkartor och intressanta platser. Med hjälp av Edge Explore 1000 får du möjlighet att upptäcka nya vägar eftersom du kan mata in ett avstånd och en riktning och sedan välja på upp till tre cykelvänliga rutter. För att skapa en säkrare cykelmiljö är Edge den första Garmin-enheten som har Incident detection1 och är kompatibel med Varia™ cykelradar.

– Stick ut på äventyr med vår senaste cykeldator med avancerade kart- och navigationsfunktioner, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Med cykelspecifika kartor och intressanta platser erbjuder Edge 1000 innovativa funktioner som bidrar till att skapa en säkrare cykeltur samtidigt som man utforskar nya vägar.

Med Edge Explore 1000 kan du utforska nya vägar som enheten föreslår eller dina egna som du valt på kartan. Med hjälp av roundtrip-funktionen kan du enkelt skriva in hur långt du vill cykla och i vilken riktning du vill starta och Edge Explore 1000 kommer att föreslå upp till tre olika rutter. Du kan också skapa egna rutter direkt på enheten på den förinstallerade kartan. Eller så kan du planera och ladda ner rutter via Garmin Connect™ eller andra appar.

Edge Explore 1000 är den första Garmin-enheten som erbjuder Incident detection via en integrerad accelerometer och kan manuellt eller automatiske skicka din position till den du vill vid händelse av olycka. Den är också kompatibel med den innovativa Varia-serien med smarta cykeltillbehör inkl. en bakåtseende cykelradar och smarta cykellampor. Dessa funktioner hjälper till att skapa en säkrare cykelmiljö så att du kan fokusera på och njuta av din cykeltur. Ytterligare ANT+® kompatibla sensorer som effektmätare, pulsband, hastighets- och kadensmätare går att koppla till. Du kan också använda Edge Explore 1000 som fjärrkontroll till din VIRB® actionkamera.

Edge Explore 1000 är idealisk vid alla väderlekar. Den är vattentät2 och den 3 tum stora högupplösta pekskärmen justerar automatiskt bakgrundsbelysningen beroende på ljusförhållandena. Den har upp till 15 timmars batteritid och tar emot signaler från både GPS och GLONASS-satelliter för snabb och exakt positionering. Ihopkopplad med en kompatibel smartphone via Bluetooth® kan du via Garmin Connect Mobile App köra LiveTrack, se inkommande samtal, SMS och väder samt skicka och ta emot rutter.

Edge Explore 1000 beräknas finnas tillgänglig i oktober 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 4 799: -.

1 Tillsammans med kompatibel smartphone. Se Garmin.com/BLE för kompatibla modeller

2 Vattentät enligt IPX7. Klarar 1 meters djup 1 30 minuter.