Garmin® lanserar GDL™ 40, mottagare för väderdata

Garmin® lanserar GDL™ 40, mottagare för väderdata

Garmin, världsledaren inom satellitnavigation presenterar nu GDL 40™, en prisvärd vädermottagare som levererar grafiskt väder- och radardata on-demand direkt till din NMEA 2000-kompatibla Garmin-plotter. GDL 40 är den första och enda sjövädermottagaren på marknaden idag som tar emot väderdata via GSM-nätet.

”Med hjälp av GDL 40 kommer båtägare att kunna köpa väderdata on-demand när de behöver den som mest”, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. ”Vare sig du vill undvika dåligt väder eller bara ha koll på vindriktningen så ger GDL 40 med sin flexibla lösning dig en bekvämlighet och trygghet ombord.”

GDL 40 kommunicerar via GSM-nätet för att ta emot väderdata från Digital CycloneSM, en ledande väderleverantör och dotterbolag till Garmin med täckning över Europa, USA och Canada. När GDL väl är aktiverad så kan du köpa endagarsbiljetter direkt i enheten och får då 24 timmars kontinuerlig väderdata. Välj helt enkelt ”Köp väder” på plottern och börja ladda ner tillgänglig väderdata inkl. väderradar i realtid, vindhastighet, vindriktning, ytvattentemperatur, våghöjder, lokala prognoser, land- och sjövarningar, blixtnedslag mm. GDL 40 är kompatibel med GPSMAP 6000/7000-serien, 4000/5000-serien, 400-serien och 400/500-serien (NMEA 2000-versionerna).

Den vattentäta slimmade antennen är enkel att installera, antingen på en stång, flush eller under däck. Önskas förbättrad mottagning kan den anslutas till en extern GSM-antenn.

Den årliga avgiften samt dagspassen kan variera från land till land. I Europa ingår det första årets avgift i köpet av en GDL 40 och kostar sedan €9.99 per år. Så länge årsavgiften är betald kan man köpa endagsbiljetter för €4.99.

GDL 40 förväntas finnas tillgänglig i juli 2011 till ett rekommenderat cirkapris på 2 495 kr inkl moms.