Garmin® presenterar GMR Fantom™ 18 och 24 radarradomer

Garmin® presenterar GMR Fantom™ 18 och 24 radarradomer

Garmin presenterar nu GMR Fantom – två nya radarradomer med solid-state pulskompression, MotionScope™ och hela 40W uteffekt. Fantom finns både som 18- och 24-tums antenner och med Garmins prisbelönta Fantom teknologi är de ett attraktivt alternativ till båtar där en öppen radarvinge inte får plats. De nya Fantom 18 och 24 visas på Fort Lauderdale International Boat Show, 3-7 november i Garmins monter #323-324.

– Garmin Fantom teknologi har revolutionerat sättet vi använder radar på. MotionScope, som omedelbart upptäcker och markerar mål i olika färger när de rör sig mot eller bort från båten hjälper till att identifiera kollisionsrisker snabbare, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Vi är glada att kunna erbjuda den här tekniken till ännu fler båtägare med hjälp av introduktionen av Fantom 18 och 24

MotionScope använder Dopplereffekten för att upptäcka rörliga mål så du kan undvika potentiella kollisioner, hitta fågelflockar och förutse väder. Vid upptäckt markerar MotionScope de rörliga målen på radardisplayen med en tydlig färg och du kan navigera runt andra båtar och dåligt väder, eller mot fiskeplatser där fåglar befinner sig på vattenytan. När Echo Trails setting är påslagen visas en tonad “svans” på skärmen som hjälper dig att identifiera riktningen på det rörliga målet och den potentiella kollisionsrisken. Om en autopilot eller kursgivare är ansluten till ditt Garmin Marine Network korrigeras spåret när din båt ändrar kurs.

Med pulskompression ger Fantom 18 och 24 hög upplösning samtidigt som den maximerar energin för att förbättra upptäckt och identifiering av mål. Pulsexpansion maximerar målets storlek för att skilja verkliga mål från brus. Fantom 18 har 5.2 graders lobvinkel och Fantom 24 har 3.7 grader som ger en mycket exakt, högupplöst bild.

Båda radomerna erbjuder utmärkt räckviddsprestanda från 6 meter upp till 48 sjömil. Tack vare dual range har du möjlighet att se både på kort och långt avstånd samtidigt. Och på en delad skärm och med ett sjökort under radarbilderna blir det ändå enklare att hålla ett vakande öga på din omgivning.

Fantom 18 och 24 har låg strömförbrukning (mindre än 25W) och startar direkt utan uppvärmningstid. De har också Auto Bird Gain, en unik funktion som lokaliserar fågelflockar som befinner sig vid vattenytan och som indikerar en bra fiskeplats. Och tack vare stöd för dual radar kan Fantom radomen användas tillsammans med en Fantom öppen vinge, en GMR xHD2 öppen vinge, eller en GMR xHD radom för att ge radar redundans och större flexibilitet om du vill se olika data på olika skärmar.

Dynamic Auto Gain och Sea Filter anpassar sig automatiskt efter omgivningen för att ge optimal prestanda i alla förhållanden och minska onödiga störningar och clutter. MARPA spårar upp till 10 mål samtidigt.

The Fantom 18 och 24 är kompatibla med nya GPSMAP® 722/922 och 1022/1222 serien, liksom GPSMAP 7400/7600, 8000 och 8400/8600 serien. De beräknas finnas tillgängliga i mars 2017 till ett rekommenderat cirkapris på 25 699:- respektive 30 999:- För mer information, besök garmin.com/newmarine.