Garmin® presenterar GMR Fantom, den första 40W solid-state, pulskompression, Dopplerradarn

Garmin presenterar nu GMR Fantom Solid-state pulskompression radarserie med MotionScope Dopplerteknologi och 40W uteffekt. Den kommer med en 4 eller 6 fots öppen vinge och använder Dopplerteknologi som upptäcker och visar rörliga mål, för att hjälpa dig att undvika potentiella kollisioner, hitta fågelflockar och spåra väder. Med pulskompression ger Fantom hög upplösning samtidigt som den maximerar energin på målen för förbättrad identifiering. Pulsexpansion maximerar sedan målstorleken för att hjälpa till att skilja verkliga mål från störningar.

Med en unik design som är mindre och lättare än tidigare öppna radarvingar, levererar nya Fantom en högupplöst bild på både kort och lång räckvidd utan att kompromissa i robusthet och pålitlighet. Den har ingen uppstartstid, så du kan börja spåra mål direkt.

– Fantom är den första radarn i sitt slag som visar hur radarmålet rör sig ögonblickligen tack vare MotionScope, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Oavsett om målet rör sig mot eller ifrån båten ger Fantom snabb upptäckt och markerar målet på radarskärmen så du kan navigera runt andra båtar eller dåligt väder, eller mot fiskeplatser där fåglar befinner sig.

Dopplereffekten är en frekvensförskjutning i radarekot på grund av den relativa rörelsen av målet. Detta gör att du direkt ser om målet rör sig mot eller bort från radarn i realtid. MotionScope visar de rörliga målen på radarskärmen i en tydlig färg, så att du kan navigera runt andra båtar, hårt väder, eller mot fiskeplatser där fåglar befinner sig vid ytan. När inställningen för Ekospår är påslagen lämnas ett spår på skärmen som hjälper till att identifiera riktningen för rörliga mål och potentiella kollisionshot.

Fantom-serien har dual range och presterar därför lika bra på 6 meter som 72 sjömil och har dessutom förmågan att se både nära och långt bort samtidigt. Med radaroverlay behöver du inte heller växla mellan olika sidor, och det blir enklare att hålla ett vakande öga på din omgivning.

Dessa kraftfulla radarantenner har även Auto Bird Gain, en unik funktion så du enkelt kan identifiera fågelflockar på vattenytan, vilket indikerar ett potentiellt bra fiskeställe. Du kan koppla in två radarantenner på samma nätverk vilket ger radar redundans och större flexibilitet för att visa olika data på oberoende bildskärmar.

Dynamic Auto Gain och dynamiskt Sea Filter anpassar sig kontinuerligt till omgivningen, vattnet och väderförhållanderna för att ge optimal prestanda och samtidigt minska onödigt clutter och falska ekon. Och MARPA inställningar möjliggör spårning av 10 mål samtidigt.

Fantom-serien är kompatibel med GPSMAP 7400-serien, GPSMAP 8000-serien, och den nya GPSMAP 8400-serien. Fantom 4 och 6 beräknas finnas tillgängliga i mars 2016 till ett rekommenderat cirkapris på

92 999: - respektive 99 999: - Läs mer på garmin.com/marine2016.