Garmin®  uppdaterar sin Astro®-serie med DC 50 hundhalsband

Garmin® uppdaterar sin Astro®-serie med DC 50 hundhalsband

Garmin presenterar nu DC 50 – ett nytt, förbättrat GPS-hundhalsband som är tåligare, har längre räckvidd och bättre batteritid.

– Med bättre satellit- och radiomottagning och en mer robust design, kommer jakten bli ännu enklare och säkrare, säger Martin Resch, produktschef för Garmin Outdoor.

– DC 50 har väsentliga förbättringar och funktioner som både förstagångsanvändare och existerande Astro-användare kommer ha stor glädje och nytta av.

Mer exakt positionering än någonsin: All elektronik sitter kapslad under hundens hals, men den högkänsliga GPS-antennen sitter uppe på halsbandet, men fri sikt mot satelliterna. Förutom GPS-systemet kan DC 50 även utnyttja GLONASS-systemet. När du använder GLONASS-satelliterna får du i genomsnitt mottagning 20 % snabbare än med enbart GPS. Och använder du båda systemen har mottagaren möjlighet att låsa på 24 fler satelliter än när du använder enbart GPS. Rent praktiskt innebär det att du som hundägare behöver spendera mindre tid på att vänta på satellitmottagning och
halsbandet kommer bibehålla sin mottagning även i tät skog och svår terräng.

Ny antenn ger längre räckvidd: Den nya 57 cm långa antennen är tillverkad av flätat stål och tål riktigt tuffa tag. Du kan spåra din hund i upp till 14 km i plan terräng var femte sekund. En kortare 47 cm lång antenn ingår också. Och för säkerhets skull så har sändaren
en ny kapsling som är vattentät ner till 10 meter.

Ny batterisparfunktion: Batteritiden har också förbättrats jämfört med tidigare modeller. Vid fem sekunders uppdateringsfrekvens har DC 50 ca 26 timmars batteritid vid full laddning. Väljer du uppdatering varannan minut så räcker batteriet i upp till 54 timmar. Det finns också en extra säkerhetsfunktion som heter Dog Rescue som automatiskt växlat över till två minuters uppdateringshastighet när batteriet har mindre än 25 % laddning kvar – så att batteriet inte skall ladda
ur helt i slutet av en lång jakthelg.

Komplett hundpejl med GPS: Tillsammans med Astro 320, kan systemet spåra upp till 10 hundar per mottagare och visar då hundens avstånd, riktning och status (sittande, springandes eller stillastående). Astro 320 har en färgskärm som syns tydligt i solljus och kan laddas med Garmin
topografis kartor

DC 50 är kompatibel med Astro 320 men kräver senaste programvaran som du kan hämta gratis på www.garmin.com/webupdater. DC 50 är inte kompatibel med Astro 220.

DC 50 förväntas vara tillgängliga i augusti 2013 och kommer att ha ett rekommenderat pris på 2 895:-

Den amerikanska versionen av DC 50 lanseras med skall-indikator, men Garmin ihar valt att ta bort den funktionen på den europeiska versionen. Vår uppfattning är att kraven på skallindikatorn i USA är något annorlunda, med deras typ av jakt och vilka hundar som används, än de krav vi ställer på den
europeiska marknaden. Av den anledningen krävs en annan typ av teknik för att klara de krav som vi ställer för våra typer av jakthundar och jakttyper.