Piratimport av Garmin® Astro stoppas av PTS

Piratimport av Garmin® Astro stoppas av PTS

Ända
sedan försäljningstarten av Garmin Astro 2007 har det direktimporterats amerikanska Astro-enheter till Sverige. Det vill säga amerikanska versioner utan anpassning till svenska lagar och förhållanden. I förra veckan beslutade PTS (Post- och Telestyrelsen) att en butik, som har gjort detta i många år, skall återkalla alla amerikanska T5 enheter som de har sålt och att de skall skickas till PTS för destruktion. PTS uppmanar också att alla privatpersoner som har importerat dessa, att skicka in sina enheter till PTS för destruktion.

Personer som använder utrustningen bryter mot lagen om elektronisk kommunikation vilket kan ge böter eller fängelse i upp till sex månader. I det här fallet där militär radioanvändning riskerar att störas kan användningen klassas som grovt sabotage enligt Brottsbalken och därmed ge påföljder från som lägst två års och upp till livstids fängelse.

– Vi är glada över att PTS har kommit fram till det här beslutet. Piratimport försvårar för oss att ge den support, service och anpassning som avancerad elektronik ofta behöver för att fungera optimalt, säger Marcus Bjärneroth, marknadschef på Garmin Nordic.

– Vi vill dessutom skydda våra kunder från att begå brott samt skada sig själv och andra, så beslutet ligger helt klart i linje med de värderingar Garmin står för och vill förmedla genom våra produkter och våra tjänster, fortsätter Marcus Bjärneroth.

Det finns utrustningar för hundspårning med GPS, som uppfyller EU-kraven, tillgängliga på marknaden. Ett sätt att försäkra sig om att utrustningen är tillåten är att kontrollera med återförsäljaren att utrustningen är CE-märkt.

Radioutrustning som används inom EU måste uppfylla kraven enligt direktivet om radio- och teleterminalutrustning, 1999/5/EG och vara CE-märkt. Förpackningen måste också innehålla en försäkran om överrensstämmelse (Declaration of Conformity) från tillverkaren där tillverkaren intygar att utrustningen uppfyller kraven och är säker för konsumenten att använda.

– Det här beslutet ger även en förklaring till varför vi inte kunnat hjälpa våra slutkunder att laga deras amerikanska enheter i Sverige. Vi kan inte ge support eftersom vi inte får starta dem, förklarar Magnus Mårlind, produktchef för Garmin Nordic Outdoor.

– De slutkonsumenter som vet med sig att de har köpt en nordisk version av T5 behöver inte vara oroliga, den följer de lagar och förordningar som finns. Men många vet inte vilken version de har, kanske har de köpt den på blocket eller andra sajter, och då är man välkommen att vända sig till vår support som har tillgång till vilka serienummer som är godkända respektive inte godkända avslutar Magnus Mårlind.

För den som vil undersöka sina enheter finns serienummer som är godkända (EU) respektive inte godkända (US) nedan, det är de tre första tecken i serienumret som bestämmer vilken region de får lov att användas i. Serienumret på hundhalsbandet kan vara lite svårt att hitta. På T5 halsbandet måste man lossa det gula eller orange bandet från enheten för att hitta numret.

T5-halsband med ett serienummer som börjar på 3S6 och T5 mini-halsband med ett serienummer som börjar på 4D5 är Amerikanska halsband (inte godkända).

T5-halsband med ett serienummer som börjar på 3S7 och T5 mini-halsband med ett serienummer som börjar på 4D6 är Europeiska halsband (godkända).

Kunder som har frågor eller känner sig osäkra är välkomna att kontakta Garmin Support: 0774-452020 eller support@garmin.se

Läs mer här: https://www.pts.se/sv/Nyheter/Radio/2015/PTS-kraver-att-olaglig-hundsparutrustning-aterkallas/

Hela domen finns att läsa här: http://pts.se/upload/Beslut/Radio/2015/beslut-aterkalla-utrustning-15-7597.pdf